Nagyon húz a raktárpiac, csakazért is tőzsdére megy a BILK
Mi sem mutatja a gazdaság száguldását jobban, minthogy manapság szinte lehetetlen raktárakat találni. Jól látszik ez abból is, hogy igen sikeres lett a ország egyik legnagyobb logisztikai központja a 2018-as évben. A tavalyi kudarc után továbbra is tőzsdére készülő BILK Logisztikai Nyrt. 2018-ban is növelte raktárkapacitását (3800 nm-rel), árbevételét és üzemi tevékenységének hatékonyságát is. A BILK raktárvárosának bérbeadottsági mutatója 2018-ban 98,7 százalék volt.
A BILK-nél elkezdődött egy új raktárcsarnok és iroda építése is. A vállalat az első félévben nyilvános részvénytársasággá alakult át azzal a szándékkal, hogy részvényei 49 százalékának a Budapesti Értéktőzsdén való értékesítését követően szabályozott ingatlanbefektetési társaságként (SZIT) folytassa tevékenységét.
A BILK saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadásával és üzemeltetésével, valamint ingatlanok adásvételével, ingatlankezeléssel, építményüzemeltetéssel és vagyonkezeléssel foglalkozik. A vállalat részvényeinek tőzsdei értékesítésére készülve 2018 januárjában pénznemet váltott, azóta euróban vezeti könyveit. Az éves adatok közzététele is ennek megfelelően történik.
A társaság befektetett eszközeinek értéke 129,5 millió euró volt, ami 5,3 millió euróval haladta meg az egy évvel korábban regisztrált összeget. A növekedés részben a folyamatos ingatlanfejlesztésből adódik: a logisztikai park bérbe adható területe 2018-ban 3800 m2 -rel bővült és az év végén meghaladta a 186 ezer m2 bruttó bérbeadható területet.
Mi épül a BILK-nél?
Megkezdődött egy 19 800 négyzetméteres raktár-, és egy 1500 négyzetméteres irodaterületet magában foglaló raktárcsarnok építése. A kapcsolódó létesítményekkel együtt összesen 3,5 milliárd forint értékű beruházás befejezése a tervek szerint még az idén ősszel várható.
A logisztikai park kapacitásainak növekedésével együtt nőtt a társaság árbevétele, amely 2018-ban meghaladta a 12 millió eurót (2018 első hat hónapjában csaknem 6 millió euró) és 531 ezer euróval haladja meg a 2017-es értékesítés értékét. A társaság EBITDA teljesítménye 7989 ezer euró.
A vállalat az első félévben nyilvános részvénytársasággá alakult át azzal a szándékkal, hogy részvényei 49 százalékának a Budapesti Értéktőzsdén való értékesítését követően szabályozott ingatlanbefektetési társaságként (SZIT) folytassa tevékenységét.
A részvények 2018 első félévének végén indított értékesítése eredmény nélkül zárult, mivel az eljárás során nem jött létre megfelelő ár melletti, a SZIT törvény által elvártakkal is összhangban lévő, optimális befektetői struktúra. A társaság ezt követően is kitartott elkötelezettsége mellett, hogy tevékenységét a jövőben szabályozott ingatlanbefektetési társaságként folytassa és vizsgálja a megvalósításhoz szükséges lépéseket.
A társaság 2018-ban hosszú lejáratú hitelt vett fel a kapacitások folyamatos bővítéséhez szükséges, korábban felvett hitelek refinanszírozása, valamint a SZIT-té történő átalakulás feltételeinek teljesítése érdekében. Ennek összege 63 375 ezer euró.
A BILK Logisztikai Nyrt. valamennyi jelentős nemzetközi cél- és tranzitútvonal kereszteződésében, önálló autópálya lehajtóval, közvetlen vasúti kapcsolattal rendelkezik. A komplexumban „A” kategóriás logisztikai, gyűjtő, illetve hűtött raktárcsarnokok, és ADR-minősítésű raktárak továbbá irodaépületek működnek.
Mi van a gazdaságban, az iparban?
Érdemes pár szót ejteni a pörgő gazdaságról, a növekvő ipari termelésről is, ami a logisztikai piacot is húzza.
A minap KSH közölte, hogy az ipari termelés volumene februárban 5,9 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, az előző hónaphoz viszonyítva 1,0 százalékkal nőtt. Az év első két hónapjában 5,2 százalékkal volt nagyobb az ipar kibocsátása, mint az előző év azonos időszakában.
Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője megállapította: főként az autó- és elektronikai cikkek gyártásának köszönhetően gyorsabb növekedésre váltott a magyar ipar februárban. Az ipar alapvetően változékony eredményt mutat, de tavaly szeptember óta gyorsulás figyelhető meg, ami azért érdekes, mert ebben az időszakban az európai gazdaság a lassulás jeleit mutatta. Valószínűleg a magyar iparba belépő új kapacitások adják a többletet. Ráadásul ezek az új kapacitások nem csak kompenzálják a lanyhuló nemzetközi keresletet, hanem egy kis pluszt is tudnak adni az ágazatnak. A K&H elemzője szerint a mostani kilátások alapján az idén 4 és 5 százalék közötti növekedésre lehet képes a magyar ipar, de az erős évkezdés miatt inkább az 5 százalékhoz lesz közel a végeredmény.
Más vélemények szerint a Brexit gond lehet
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzőjének megítélése szerint a járműgyártás gyorsulásához hozzájárulhatott, hogy az Audi gyárban pótolhatták a januári sztrájk miatt kiesett termelést. Idén új gépkocsi modellek gyártása és további feldolgozóipari kapacitások üzembe helyezése, valamint a robosztus belső kereslet adhat további lendületet az ipari termelésnek, amit a magas bizalmi indexek is tükröznek. A meredeken csökkenő európai konjunktúra, a globális és a kínai gazdasági növekedés lassulása, valamint a Brexit körüli bizonytalanság azonban jelentős kockázatokat jelenthet. A Takarékbank elemzői idén az ipari kibocsátás 5,5 százalékos növekedését várják a tavalyi 3,6 százalék után.
Nyeste Orsolya, az Erste Bank szenior makrogazdasági elemzője hangsúlyozta: januárhoz hasonlóan februárban is pozitív meglepetést hoztak az ipari termelés adatai. Az első két hónap adatai összességében kifejezetten pozitív évkezdetről tanúskodnak, a magyar ipari termelés meglehetősen ellenállónak bizonyult a globális növekedési kilátások romlásának, illetve az üzleti bizalom romlásának és a konjunktúra lassulásának a főbb exportpiacokon.