Veszélyben az MZ motorgyár

A Motorenwerke Zschopau (MZ) a rendszerváltás előtt az NDK egyik vezető iparvállalata volt, és fénykorában évi 850 ezer darabos termeléssel a legnagyobb motorkerékpár-gyártó volt a világon. Most pénzhiány miatt került végveszélybe.

2004-ben két MotoGP versenyző, Martin Wimmer és Ralf Waldmann vette meg a céget 1996 óta tulajdonló Hong Leong Industries malajziai konszerntől.

Az új tulajdonosok 4 millió eurót fizettek a veszteséges vállalatért és speciális motorok kisszériás gyártásával igyekeztek kivezetni a céget a válságból. A szászországi tartományi kormánytól 2011-ben hitelgaranciát kaptak, de a hitelező bankokat ez nem nyugtatta meg, a közelmúltban így sikertelenül zárult egy áthidaló kölcsönről szóló tárgyalás.

Az MZ arra kényszerült, hogy csődvédelmi eljárás megindítását kezdeményezze. Az illetékes chemnitzi bíróság azonban hétfőn formai okokra hivatkozva elutasította a kérelmet. A cégnek két hete van pótolni a hiányosságokat.

Az MZ jelenleg 49 főt foglalkoztat, a szászországi Hohndorfban működő üzemben elektromos rollereket gyártanak. A társaság a legutóbbi tervek szerint innovációval, például hibrid meghajtású modellek kifejlesztésével próbálna talpra állni, de nincs meg a kellő anyagi forrás a fejlesztéshez.

Magyarországon 2011. decemberében 26 ezer veterán korú motor volt forgalomban. Az oldtimer korú kétkerekűek fele az MZ valamelyik típusát képviseli.