Várkabin – álmodozás vagy átgondolt ötlet?
Érdekes, ám korántsem új ötlet borzolta fel a település-és közlekedésfejlesztéssel foglalkozó szakember és érdeklődök mindennapjait. A terve szerint Pest és Buda, a későbbiekben pedig a vár és a citadella között kötélpályával teremtenének kapcsolatot.
A Budapesti Turisztikai Szolgáltató Központ konferenciáján merült fel az ötlet, hogy gyaloghíd helyett/mellett esetleg egy libegővel is összekössék a budai Várnál a két partot. Pontosítva, kabinos függővasutat álmodtak a pesti Vigadó és a Vár alagsora közé. Az ötletet a Budai és Barta Tanácsadó Kft dobta fel, amely a turisztikai tanácsadó szektorban dolgozik. Azaz: hivatásszerűen ötletelhetnek. Márpedig miért ne tegyék? Azonban az ötlet megvalósításáig a következő lépéseken túl kell jutni.
Egyelőre a támogatók az internetes fórumok hozzászólói közül kerülnek ki. Azonban ez a támogatás nem biztos, hogy teljességgel figyelembe vehető, hiszen más egy Like gombot nyomni, mint mondjuk Franciaországban helyi népszavazással plusz adót elfogadni, hogy a városkép-alakító villamos megvalósulhasson. Másrészt: a főváros anyagilag igencsak le van gatyásodva. Az államkasszától pedig másfajta fejlesztésre is szívesen várna a Fővárosi Önkormányzat egy kis pluszforrást. Hogy ne menjünk messzire, például buszra, villamosra. 6-8 milliárd forintra taksálják a beruházást, amely megtérülését az 5-6 eurós (körülbelül 1300-1500 forint) menetdíjbevételekre alapozzák. Érdekesség, hogy eközben a VEKE szerint a BKK fontolgatja egy másik, Várba vezető hegyi vasúton, a 25 éve újjáépült Siklón a BKV-bérlet elfogadását. Ugyanis jelenleg csak 840 Ft-os egyúti és 1450 Ft-os menettérti jeggyel vehető igénybe felnőttek számára.
Aztán ha akad pénz, paripa, fegyver, akkor már csak engedélyezni kell a beruházást. Ami mind a jövendőbeli üzemeltető, mind a hatóság szempontjából szakember- és tapasztalatigényes menet lesz: nem sok kötélpálya működik hazánkban, kabinos függővasút meg egyáltalán nem. A vasúthatósági engedélyek mellett valószínűleg a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalnak is lesz egy-két szava az építkezéshez, különös tekintettel arra, hogy a Vár oldalába tűnik el a kabin a látványterveken. Nemzetközi rezonanciája is lesz a projektnek, de más oldalról, mint gondolnánk: a világörökségi cím felett őrködő UNESCO bizonyára kitűzne néhány feltételt, vagy rosszabb esetben elvonná a címet, mint Drezdától a Waldschlößchen híd miatt. Budapest esetében is volt már helyszíni szemle: a Budai rakpart szélesítése feszegette a határokat.
Természetesen szükség van turistacsalogató helyekre, vasutakra. Azonban a helyet kellő alapossággal kell kiválasztani: nem lehetetlen, hogy esetleg a Hármashatárhegyre kellene építeni a libegőt, vagy pedig a lassacskán elkészülő Rác fürdő kapcsán rákérdezni a környezetvédőknél, miért buktatták meg a Sikló környezetvédelmi engedélyét.