Tantermek helyett parkolók

A szocialisták már a választási kampányukban is azt hangoztatták, hogy az önkormányzatnak nem kihasználatlan, üres parkolókat kellene vásárolnia, hanem tantermeket korszerűsítenie. A fideszes városvezetés másként gondolja. A Hotel Lycium és a Kölcsey Központ alatt 270 süllyesztett parkoló épült a nagyberuházás során. Debrecen ezt teljes egészében megveszi a kivitelező Keviéptől, amely így újabb százmilliókhoz jut a várostól.

A helyi MSZP ? Csedrik Katalin új frakcióvezető-helyettessel az élen ? nem gondolja, hogy a múltkor (is) módosított szerződésben megállapított 150 parkolón felül további 120-at is meg kellene vásárolnia a városnak, mivel az csupán felesleges pénzkidobás, és nincs más értelme, minthogy a vállalkozó pénztárcáját duzzassza, nem a helyiek érdekét szolgálja tehát.

Egymás után épülnek ugyanis a mélygarázsok a belvárosban, ám azok alacsony kihasználtság mellett üzemelnek. Azt gondolhatnánk, az igen nehézkes belvárosi forgalom mérsékelt konszolidálását eredményezhetnék a felszínből területet el nem foglaló mélygarázsok. Debrecen központjában ugyanis nemcsak a mozgó járművek, hanem az állók is jelentős részt foglalnak el ? főleg a Széchenyi és a Piac utcákon. Le velük a jól megépített süllyesztett parkírozókba, ne szűkítsék tovább az amúgy sem túl széles utcákat! De nem, furcsa módon a debreceniek kis hányada használja ki ezeket a lehetőségeket, inkább a belváros közvetlen szélén pihenteti személygépkocsiját, vagy valahol beljebb a még meglévő és ingyenes felszíni helyek közül (ők vannak többségben). Felvetődhet a kérdés, vajon drágállják-e a cívisek a parkolók díjait, vagy egyszerűen a közlekedési kultúra van még alacsony szinten városunkban (esetleg mindkettő).

A Kölcsey-komplexum építése során a város többször a társberuházó Keviép Kft. segítségére sietett. A cégnek először a piac telítettsége miatt az irodaház-rész értékesítésével adódtak gondjai, ezt az önkormányzat 3 milliárdért vette meg tőle galéria céljaira. Aztán a szállodai rész működtetéséhez nem sikerült a kft.-nek partnert találnia, így a holding tagvállalatának, a Gyógyfürdőnek kellett ezt átvállalnia. Majd a szálloda alatt lévő parkolókat vette meg a város 480 millió forintért, s most a konferencia-központ alatt lévőket is gálánsan megvásárolja.

Az 1,3 milliárd a parkolókért bőven túlszárnyalja a terveket ? mondják a szocialisták. Az eredeti 150 helyett most majdnem a duplájáról van szó, ami egészen pontosan 576 millió forint plusz kiadást jelent. A Keviép jól jár, mert biztos üzlethez és pénzhez jut a piaci bizonytalanságok helyett, mivel a 150 hely árát 2006 és 2008 között egyenlő részletekben, vagyis évi bruttó 240 millióval kell törleszteni számára, a 120 parkoló árát pedig 2008 és 2015 között ugyancsak egyenlő részletekben évi nettó 60 millióért. A város meg vállalja helyette a rizikót, ha netalán továbbra is kihasználatlanok lennének a parkolók.

A tulajdonosi bizottság egy szocialista ?nem? mellett (Csedrik adta, míg a másik MSZP-s, Rónai György nem tudott részt venni az ülésen) támogatja a javaslatot. A fideszes magyarázat szerint, ha már egyszer a múltkor megvették a szálloda alatti részt, ezt a másikat nincs értelme külön kézben tartani. Csedrik Katalin biztos abban, hogy a szerinte kidobott, majdnem 600 milliós plusz költségű befektetés nem fog megtérülni a városnak, sőt, ha nem vette volna meg az összes helyet, akkor is ugyanúgy közforgalmi feladatokat láthatott volna el mind a 270, mert ezek a parkolók nem szaladnak el sehova, ugyanott maradnak, csak éppen nem a város kockázatát növelnék, hanem a vállalkozóét. Így viszont úgy véli, megint a lakosság érdekei szenvedtek csorbát egy Fidesz közeli nagyvállalkozóéval szemben.