Két-három milliárdból újítják fel a Moszkva/Széll Kálmán teret

A legtakarékosabb változat szerint 2,3 milliárd forintból, egy “rossz kompromisszumok nélküli” változat szerint 3,7 milliárd forintból újulhatna meg a budapesti “Moszkva tér”. Ez derül ki a Széll Kálmán térre átkeresztelt közterület rendezésének koncepciójából, amit a Heti Válasz közölt csütörtöki cikkében.

Az egykori Moszkva tér újragondolásának tervezete két szakaszra bomlik: az első ütem még 2012-ben megvalósulhatna a rendelkezésre álló költségvetési pénzből. A második ütem az elkészült részek továbbépítése lenne, uniós források és magántőke részleges bevonásával, a következő önkormányzati ciklusban, valamikor 2014-2018 között. A tervek szűkre szabott verziója szerint új vágányok épülnének a budai fonódóvillamos-projekt keretében 800 millióért, és a tér rendezésére 1,5 milliárdot költenének a költségvetésből. Az első ütemben megmaradna a legyező formájú metrókijárat, de a földszintes, jelenleg kocsmának és boltoknak otthont adó nyúlványokat elbontanák. A tér közepén tágas, természetes kővel burkolt, fasorokkal szegélyezett központi helyet akatítanának ki a használaton kívüli vágányok elbontásával.

 

A teret körülvevő utcák rendjét is megváltoztatnák, így például a Várfok utca Postapalota előtti szakasza gyalogossétánnyá alakulna, ahol csak a várbuszok közlekedhetnek. A Csaba utca rövid szakaszát a Krisztina körút és a Várfok utca között ugyancsak elzárnák a forgalom elől. A terv megalkotói a Várhegy meredek rézsűkben végződő oldalát is mentesítenék a forgalomtól, és az így kapott második szintre zöldfelületeket, kilátópontokat, vendéglátóhelyeket képzelnek. A Budai Vár kapujának elgondolt teraszt tágas lépcsősor, mozgólépcső és lift kötné össze a Széll Kálmán térrel. A Retek utca felőli oldalon a szegély mentén helyeznék el az összes buszjárat megállóját, aminek előfeltétele több buszjárat összevonása, a végállomások számának csökkentése, járatok összekötése lenne. Összekötnék a Margit körúti villamosvágányt a Krisztina körútival, és megépülne a Varsányi Irén utcai és a vérmezői bicikliutakat összekötő szakasz is.

 

A 4-6-os villamosvonal sorsa még kérdéses: a koncepció rövid távon a mostani végállomás megtartásával számol. Némi pluszpénzből megvalósítható lenne a 6-os járat továbbvezetése a Déli pályaudvarig, ahol új végállomást kellene kialakítani, míg a 4-es villamos a Hűvösvölgyig közlekedne az elképzelések szerint. A második ütemben a felső és az alsó teret összekötnék egy terasz- és előtetőrendszerrel, amely lefedné a vil­lamosvágányokat, és egyik nyúlványa magában foglalná az új metrókijáratot. Ez lenne az új Széll Kálmán tér leglátványosabb, de finanszírozási szempontból leginkább bizonytalan eleme.