Zűrzavart okozna az ingyenes parkolás – Van megoldás?
Mai kabinetülésén tárgyalja meg a főváros vezetése a főjegyzői iroda most elkészült jogi elemzését az Alkotmánybíróság fővárosi parkolási rendeletet megsemmisítő határozatáról. Az elemzés szerint, a problémát meg lehet oldani a jövő év június 30-i határidőig a közúti közlekedésről szóló törvény módosításával. Ha nem sikerül, nagyon rövid távon lehet széleskörű öröm, de tartósan inkább káosz lesz a fővárosi parkolóhelyeken – írja az Index.
Az elemzés azt javasolja, hogy mielőbb álljon fel egy közös munkacsoport a kormány és a fővárosi önkormányzat szakértőiből, és kezdjenek hozzá a törvénymódosítás, valamint azzal párhuzamosan a fővárosi rendelettervezet kidolgozásához. Mint ismert, a jogszabályokat azért semmisítette meg az Ab, mert a törvényi rendelkezések nem határozzák meg a díjmegállapítás kereteit, szempontjait, és korlátait, ami a fővárosi közgyűlés (és az önkormányzati képviselő-testületek) jogalkotási jogkörét önkényessé teszi. Emellett a július 1-től megsemmisített jogszabályok nem voltak tekintettel a fogyasztók érdekeinek védelmére.
Az Alkotmánybíróság által kifogásolt, parkolással kapcsolatos kérdéseket rendezhetik az önkormányzati törvény módosításával is. Ahhoz azonban, hogy hozzányúljanak ehhez a jogszabálynak, a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges, ami a jelenlegi politikai helyzetben nem valószínű, hogy működne. Az elemzés szerint a közúti közlekedésről szóló feles törvény módosítása is felhatalmazást adhat a fővárosi önkormányzatnak az egész fővárosra kiterjedő keretszabály megalkotására. Az idő sürgeti a fővárost: az új szabályozás hiányában 2010. július 1-től megszűnik a díjfizetés a budapesti közterületi parkolókban. Az anyag szerint ennek nyomán nagyon rövid távon lehet széleskörű öröm, de inkább tartós káosz várható.
Az elemzés a káosz emlegetésével a fővárosi tulajdonú Parking Kft. korábbi anyagára utal. Abban az áll, hogy az olasz fővárosban tavaly a hirtelen ingyenessé vált parkolási rendszer hatályba lépése után hat nappal maga a lakosság követelte ki a fizetős rendszer visszaállítását, mert az intézkedés akkora közlekedési káoszt okozott.