További költségcsökkentés a MÁV új járműflottáján

Vége felé közeledik a MÁV Csoport autóflottájának cseréje. Az új személy- és haszongépjárműveket közbeszerzési eljárás eredményeként a Porsche Lízingtől bérlik a vasúttársaságok.

Az új autópark évente több mint 400 millió forint megtakarítást jelent a korábbi flottaüzemeltetéshez képest. Az új járművekbe beépített, GPS alapú nyomkövetés révén a vasúttársaság az üzemanyag- és fenntartási költségek további 10 százalékos csökkenését várja – a MÁV-Gépészet Zrt. és külső piaci szereplők korábbi tapasztalataira alapozva. A MÁV Csoport lecseréli közúti járműflottáját, amelynek beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárást a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft. nyerte el, a szerződéseket a MÁV Csoporttal 2011 októberében írták alá. Az első szállítmányt a vasúttársaság 2011. november végén vette át és az utolsó autók is megérkeznek 2012 márciusában. Az ötéves flottabérleti szerződés a bázishoz képest 6 éven keresztül évi 405 millió forint megtakarítást jelent majd.

 

A szerződés garantálja, hogy a költségek a teljes futamidő alatt kiszámíthatóak maradnak. Mind a bérleti díjhoz kapcsolódó, futamidő végi maradványérték (becsült leendő piaci érték 5 év múlva), mind pedig a flottakezelési díj (üzemeltetési költség) kockázatát 100 százalékban a Porsche Lízing vállalta magára, így a korábban magasabb díjért igénybe vett, átlagosan 5–6 éves, sokat futott állomány további fenntartása helyett jelentősen alacsonyabb díj mellett új gépjárműveket használhat a cégcsoport.


A költségcsökkentés azonban nemcsak az új autópark kedvezőbb flottabérleti szerződéséből származik: az összes újonnan bérelt jármű mozgását GPS alapú flottakövetés kíséri figyelemmel, amelynek használata – az üzemeltető tapasztalatai alapján – várhatóan további 10 százalékos üzemanyag-megtakarítást és szigorúbb kontrollt eredményez. Mivel a bevezetett alkalmazás közvetlenül kapcsolódik a vasúttársaság saját gépjármű-elszámolási rendszeréhez, az adatok automatikusan jelennek meg a MÁV adminisztrációjában, amely szintén jelentős munkaidő- és költségmegtakarítást eredményez.

 

Minden autóban egy numerikus kódpad segítségével kell azonosítania magát a sofőrnek, és ugyanezen a felületen kell a céges és magánutakat is elkülöníteni, amelyet azonnal lehet kontrollálni, illetve bármikor vissza lehet keresni. A MÁV kérésének megfelelően a flottakövetés nem kezel személyes adatokat, az egyes sofőrök nevét a rendszerben kódok helyettesítik, amelyeket csak a MÁV saját szoftvere tud személyekhez kötni.

 

A rendszerből több speciális riport, kimutatás is lekérdezhető akár nagyobb állományra, akár egyetlen járműre vetítve. A számítógépes program széleskörű szolgáltatást nyújtva egy monitoron megjeleníti egy-egy autó földrajzi helyzetét: az adatok összevetésével regisztrálhatóak a megtett kilométerek, nyomon követhető a felhasznált üzemanyag mennyisége, a járműben lévő üzemanyag készlete, a sofőrök vezetési-, munka-, valamint pihenőideje. Werle Zoltán, a MÁV Zrt. Társasági Szolgáltatás igazgatójának véleménye szerint a fejlesztésnek köszönhetően a szállítási feladatok megszervezése hatékonyabbá válik, a párhuzamos, üres futások teljesen megszűnhetnek, és a számítások szerint a gépjárműflotta összességében több százezer kilométerrel kevesebbet fut majd évente. Mindemellett a GPS-rendszer az esetleges lopások ellen is nagyobb biztonságot nyújt.