Teljes átalakulás előtt a hazai lízingpiac

A személygépjármű-értékesítés visszaszorulásával átalakul a
lízingszakma, az eddig döntően lakossági finanszírozásra szakosodott
lízingtársaságok egyre inkább a vállalkozások felé fordulnak –
állapítja meg a Hypo Alpe-Adria Leasing MTI-nek szerdán elküldött
elemzése.

A közlemény szerint a gép- és termelőeszköz, valamint
ingatlanlízing terület piaci részaránya mára eléri a közvetített
eszközök értékének harmadát.

A változás trendjét annak ellenére folyamatosnak tartják, hogy
az univerzális bankok ma még az ügyfélnek drága, fedezetalapú
finanszírozást helyezik előtérbe a kkv-k számára hasznosabb
eszközalapú finanszírozással szemben. A gép- és eszközlízing piac
ezért egyelőre a “független lízingcégek sikerétől hangos” – fűzik
hozzá.

Bár a magyar lízingtársaságok kihelyezési volumene a hazai
GDP-arányában hasonló mértékű, mint a nyugat-európai piacoké, ám a
szakmán belüli hangsúlyok jelentősen eltérnek a fejlettebb
lízingkultúrával rendelkező országokétól – jegyzi meg a lízingcég.

Az elemzés szerint míg 2005-ben Magyarországon a teljes
lízingpiac forgalmának 69 százalékát a személygépkocsi finanszírozás
tette ki, addig a korábbi EU-tagállamokban e szegmens mindössze 25
százalékos részarányt mutat.

A szakemberek szerint a tendencia egyre sebesebben változik,
amit az autópiac visszaesése kényszerít ki. A Magyar
Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) adatai szerint szeptember végéig
a tavalyinál 2,3 százalékkal kevesebb, valamivel több, mint 141 ezer
új személygépkocsi talált gazdára Magyarországon. A lízingcégek a
harmadik negyedévben, az április-júniusi három hónaphoz képest 8
ezerrel kevesebb, 62 ezer autó finanszírozásához nyújthattak csak
segítséget. A személygépjármű-üzletág piaci részesedése a 2006.
júniusi 65 százalékhoz képest 58 százalékra csökkent a lízingszakmán
belül – összegzik.

Kiss Zoltán a Hypo Alpe-Adria Leasing Cégcsoport vezérigazgatója
szerint “az elmúlt másfél-két év magyar lízingpiaci trendjei alapján
egyértelműen megállapítható, hogy a személygépkocsi finanszírozás
túlsúlyának fokozatos visszaszorulásával párhuzamosan, mindinkább
előtérbe kerül a termelőgép-, az ingatlan és a
luxuscikk-finanszírozás” – áll a közleményben.

A Magyar Lízingszövetség adatai szerint gép- és berendezés
lízing egy év alatt 20 százalékkal bővült, a 2005. szeptemberi 92
milliárd forint után idén 110 milliárd forintot meghaladó eszköz
beszerzésére nyílt lehetőség a lízingcégek segítségével. Ezzel a
teljes eszközállományon belül 14 százalékos részt mondhat magáénak
ez az üzletág.

A teherautó lízing, valamint a hihetetlen mértékben fejlődő
ingatlanlízing üzletág együttesen mintegy 210 milliárd forintos
eszközállománnyal bír, így elmondható, hogy a vállalati ügyfelekhez
kapcsolódó eszközlízing súlya a lízingszakma teljes, 900 milliárd
forintot meghaladó üzleti volumenének harmadát teszi ki.

A magyarországi gép- és eszközlízing furcsa helyzetét a felmérés
szerint mindennél jobban jellemzi, hogy miközben általános az a
vélemény, hogy a többletfedezetet nem kívánó, tisztán eszközalapú
finanszírozás óriási lehetőséget jelent a tőkeszegény kis- és
középvállalkozások finanszírozásában, a hazai gyakorlatban a mai
napig nem alakult ki a kockázati súlyozású értékesítés.

A hazai kereskedelmi bankok noha többségük portfóliójában ott
található a lízingtársaság is továbbra is a lízinghez képest
magasabb kockázatú beruházási hiteleket kínálják a kis- és
középvállalatok részére.

Példaként említik, hogy több, meghatározó pozícióval rendelkező
bankcsoport lízingcége szinte jelentéktelen teljesítményt nyújt gép,
berendezés oldalon, holott csoportszinten a lízing biztosítéki
előnyét megkérdőjelezhetetlennek nevezi a felmérés.

A Hypo Alpe-Adria Leasing szerint egyre több “nem banki”
szereplő hasít ki magának értékelhető részt a teljes gép/berendezés
piacból.