Nemcsak az autópályán kell majd fizetni az e-útdíjat

2013. július elejétől vezetnék be a használat arányos útdíjat – az idő szűk addig, többen ezekre a napokra várják a kiírás megjelenését. A rendszer kiépítésére 75 milliárd forintot szán a kormány, a várható éves bevételt 150 milliárdra becsülte.

Ha bevezetnék a használat arányos útdíjat, akkor már ebben is EU-konformak lennénk, ugyanis a legtöbb uniós országban már ez a rendszer működik, nem a valóságos, vagy virtuális matricák megvásárolgatása. Az útdíj fizetése nem csupán az autópályákra korlátozódna, hanem összesen több mint 6000 km-nyi autópályára, autóútra és főútvonalra.

A Napi Gazdaság főmunkatársa emlékeztetett: ahogy most is, úgy a bevezetés után is egyelőre a 3 és fél tonnánál nagyobb tehergépjárművek fizetnek majd, az még kérdéses, hogy kiterjesztik-e és mikor a személyautókra. Diószegi József hozzátette: a kormány tervei szerint éves szinten 150 milliárd is bejöhet az útdíjból, kérdés, hogy mennyiből lehet kiépíteni. Csak annyi biztos, hogy erre 75 milliót szán a kormány, és “kell is ennyi”.

Az eddig megjelent nyilatkozatok a műholdas rendszer mellett érveltek többet, így köztük a Magyar Telekom leányvállalata a T-Systems is. A társaság vezető tanácsadója szerint a munka elvégezhető jövő júliusig.

A műhold alapú technológia azt jelenti, hogy a gépjárművekbe egy kis vevőegységet szerelnek be, amely rögzíti, merre jár a jármű, aztán eszerint kell fizetni. Ugyanakkor nemcsak a műholdas, hanem a mikrohullámú rendszer is lehetséges. Azt még nem tudni, hogy a kormány a kiírásban melyiket fogja preferálni.