Betömik a lyukakat a budapesti parkolási rendszeren: újabb utak lesznek fizetősek
Ki gondolta volna? A meglévő budapesti parkolási rendszerben sok főút a mai napig ingyenes! Júniustól ezek a lehetőségek megszűnnek. Tovább formálódik a budapesti parkolás. Kérdés, hogy egy nagy, vagy sok kis szereplő osztozik-e majd a piacon?
A cég idén vágott a fővárosban a közterületi parkolási bizniszbe, várakozás szerint a Parkingon keresztül egységesül a szétszabdalt budapesti rendszer. A Parking egyelőre a fővárosi főútvonalakon működik, a BÖP Kft.-től átvett területeken.
A Parkingot is felügyelő Budapesti Közlekedési Központ tervei között szerepel a fővárosi parkolási rendszer egységesítése. Ennek első lépése volt, hogy a Parking átvette a két kerületben üzemelő BÖP-től a fővárosi tulajdonú utak parkolóinak kezelését. Második lépésként a tervek szerint nyáron 5000 új parkolóhelyet alakítanak ki a főváros I., II., VI., VII., VIII., IX., XI., XII., XIII. kerületének parkolási szempontból telített útjain.
Az új övezetekbe több mint száz új automatát kell beszerezni. A Parking tájékoztatása szerint a tenderanyag előkészítése a döntő fázishoz érkezett, nemsokára újra kiírják a pályázatot.
Az eredeti tervekhez képest a Parking Kft. kebelezte volna be a kerületi parkolási társaságokat, ám egységesítés helyett egyelőre több szereplő (7 társaság) van már a piacon.
A jelenlegi övezetes rendszer jól látható a nemrég elkészült elektronikus parkolási díjtérképen, amelyet picipenz.com fejlesztett a parkonet.com szakportál részére. A legszembetűnőbb változás, hogy júniustól várhatóan nem lesznek „hosszú barázdák” a zónák között: a ma még ingyenes utak is fizetőssé válnak.
A fizetősek mellett egyre több P R parkoló jelenik meg Budapesten és az agglomerációban. Ez az egyik szükséges kelléke az egyre többet hangoztatott dugódíj bevezetésének. Legutóbb Veresegyházon adtak és hamarosan Szigetszentmiklóson adnak át összesen több mint 200 parkolót.
A másik szükséges elem a 4-es metró, a harmadik pedig egy olyan kamerahálózat, ami megbízhatóan ellenőrzi a dugódíjas rendszert. Ez a kamerahálózat lehet az idén kiépítendő rendszer, amit egyelőre még csak a teherforgalmi behajtási díj ellenőrzésére használhatnak. A tervek szerint a próbaüzem idén elkezdődik. Szüksége is van rá a fővárosnak, mert 2010-ben csak 684 millió forint folyt be a teherforgalmi behajtási díjból. Ez az összeg sokkal nagyobb lehetne, az adatok szerint ugyanis az ellenőrzött gépjárművek több mint felének nincs érvényes behajtási hozzájárulása.
A tervezett új várakozási övezetek pontos listája:
I. kerület: Alagút utca, Apród utca, Attila út, Bem rakpart, Clark Ádám tér, Döbrentei tér, Döbrentei utca, Fő utca, Hegyalja út (Avar u.–Erzsébet híd), Krisztina körút, Szarvas tér. II. kerület: Bem József tér, Bem József utca, Bem rakpart, Fő utca, Margit körút, Moszkva tér, Széna tér, Szilágyi Erzsébet fasor (Moszkva tér–Házmán utca), Tölgyfa utca. VI. kerület: Andrássy út (Oktogon–Dózsa György út), Dózsa György út, Kodály körönd, Városligeti fasor. VII. kerület: Damjanich utca, Dózsa György út, Lövölde tér, Rottenbiller utca, Thököly út. VIII. kerület, Baross utca (Harminckettesek tere–Orczy tér), Fiumei út, Köztársaság tér, Ludovika tér, Nagyvárad tér, Orczy tér, Üllői út (József körút–Nagyvárad tér). IX. kerület:, Soroksári út, Üllői út (Bokréta utca–Nagyvárad tér). XI. kerület: Bartók Béla út (Szent Gellért tér – Kosztolányi Dezső tér), Bocskai út (Fehérvári út–Tas vezér utca), Fehérvári út (Móricz Zsigmond körtér–Hamzsabégi út), Irinyi József utca, Kosztolányi Dezső tér, Móricz Zsigmond körtér, Október huszonharmadika utca, Szent Gellért rakpart, Szent Gellért tér, Villányi út (Móricz Zsigmond körtér–Tas vezér utca). XII. kerület:, Alkotás utca (Hegyalja út–Márvány utca), Istenhegyi út (Nagyenyed utca– Galántai utca), Krisztina körút, Magyar jakobinusok tere, Szilágyi Erzsébet fasor (Moszkva tér–Kútvölgyi út). XIII. kerület: Dózsa György út (Váci út–Lehel út), Dráva utca, Váci út (Dráva utca–Szekszárdi út).