A csillaggarázs népszerűbb, mint a fedett
Régebben nem készült elegendő, ma nincs építkezés garázs nélkül. Az éjszakára letett autók jelentős része mégis változatlanul az utcán pihen. A garázspiac egy helyben topog, mert az autósok jelentős hányada luxusnak tartja a vételt és a bérlést is.
Néhol féláron kínálják
Bőséges fedett beállási lehetőség közül válogathatnak az autósok a Sződliget, Vác, Dunakeszi háromszögben lévő településeken, főleg az utóbbi években készített terem- és mély-, illetve a lakások részeként épült garázsok révén – mondta az [origo] érdeklődésére Kozák István, a Fixpont Ingatlaniroda ügyvezetője.
Ennek ellenére az autók zömét az utcákban teleltetik át tulajdonosok, így takarékoskodva a fenntartási költségeken. Nem számolnak azzal, hogy a 3-4 millió forintért vett kocsin milyen nyomokat hagyhat a (nem a mostanihoz hasonló) téli időjárás, illetve milyen kellemetlenségekkel jár az autók hideg indítása és az átfagyott utastér. Az igényes garázsok vételára meghaladja a kétmillió forintot, egy részük hosszabb-rövidebb ideje üresen áll – főleg a teremgarázsokra és a mélygarázsokra igaz ez.
Akad olyan társasházi épülethez tartozó mélygarázs, amelyre bő három éve bérletként sem kötöttek üzletet. A befektetők futnak a pénzük után, emiatt több százezer forintot engedtek már a vételárból.
Kozák István tud olyan garázsról, ahol az eredeti ár felénél tartanak az engedményben. Garázsból pedig mind több van, hiszen az új építési engedélyeket csak beállási lehetőséggel, illetve garázs kialakításával engedélyezik az önkormányzatok.
Dunakeszin és a környező településeken megszokott látvány, hogy a sűrűn lakott városrészekben a lakásokhoz közeli kis utcákban pihennek az autók, illetve a lakótömbök előtti “csillaggarázsos” parkolókban.
Holott télen sem a kis utcákat, sem a parkolókat nem járja hókotró, így ha valakinek gyorsan kell autóba szállnia, elsőként a főútig tartó viszonyokkal kell megküzdenie.
Budán elkapkodják a bérleményeket
Budapest XI. és XII. kerületében kevés a garázs és sok az autó, így meglehetősen erős a kereslet – tájékoztatott Oroszi Péter, a Villa-Lux Ingatlaniroda igazgatója.
A szabaddá vált helyeket gyorsan pénzzé lehet tenni, egy 18 négyzetméteres garázsért megadnak 3,5-5 millió forintot, míg az ennél nagyobbakért arányosan többet fizetnek a vásárlók, például egy dupla garázs akár 8 millióért is gazdát cserél.
Hegyvidéken és Újbudán fele-fele arányban találhatók az önálló garázsok, illetve azok, amelyek lakással azonos helyszínrajzi számon szerepelnek. Aki bérbe kívánja adni garázsát, pillanatok alatt talál magának bérlőt, mert sokan készek megfizetni 10-30 ezer forintot havonta. A szabályoknak megfelelően mindkét kerületben évek óta csak olyan építkezéseket engedélyeznek, amelyekhez a lakásszámnak megfelelő mennyiségű garázs is tartozik.
Újbudán szembetűnő, hogy miközben telítettek a szabad parkolók, illetve az új építésű kerületrészeken a környező utcák padkái, addig legfeljebb néhány tucat autó áll a szabad ég alatti őrzött parkolókban, s ennél is kevesebb a fedett garázsokban.
Az új lakásokba költözőknek nem kötelező a garázsok megvétele, pedig aki akarja, jellemzően már 2,5 millióért megteheti – mutatott rá Oroszi Péter.
Veszprémben a város hiába ösztönöz
A tél sem hozott fellendülést a garázspiacon – közölte egy neve elhallgatását kérő veszprémi ingatlanszakértő. A kocsik fedett helyen történő őrzésére nem áldoznak az autótulajdonosok, illetve sokan arra hivatkoznak, hogy nem képesek megfizetni egy garázs fenntartását.
Veszprémben számos kiadó és eladásra váró garázst tartanak nyilván, ez utóbbiak esetében jellemzően 800 ezer és 1,2 millió forint közötti a kínálati ár, de ez sem elég alacsony.
A legtöbben az utcán teleltetik át gépkocsijukat, míg mások bérleti megoldást keresnek. Veszprémben már havi 5-6 ezer forintért található igényes garázs, kis szerencsével az adott lakóhelytől nem is messze.
Legkönnyebben az önálló, illetve a jó beállású tárolók értékesíthetők, a magasabb kategóriába tartozók – így a házak alá építettek, illetve a teremgarázsok – már nehezebben.
A város az ingatlanok kihasználását azzal ösztönzi, hogy az üresen álló épületek után ingatlanadót vet ki, amelyet egy szerényebb bérleti díjból már ki lehet gazdálkodni.
Egy hirtelen jött havazás soha nem kellemes, ám ha az utcán tárolják az autókat, az tovább növeli a köztisztaságért felelősök gondjait – jegyezte meg informátorunk. A parkoló járművek ugyanis akadályozzák a hóekés autók munkáját, illetve állandó viták forrása a hóeséses napokban a közlekedés feltételeinek gyors megteremtése.