Több mint 100 milliárddal támogatja Orbán a vidéki nagyberuházásokat

Több mint százmilliárd forint értékben döntött vidéki nagyberuházások támogatásáról a kabinet: ezek között a legjelentősebb tétel az M43-as megépítése Makó és a román határ között – jelentette be a kormányszóvivő.

A kormányszóvivő sajtótájékoztatóján elmondta, hogy 23 kilométernyi autópálya épül majd Makó és az országhatár között. Az erre megszavazott támogatás 65 milliárd forint, amelyből 40 milliárdot az Európai Unió áll. Az új szakasz egyértelműen illeszkedik a román autópálya-hálózathoz, és ezáltal magasabb szintű közúti összeköttetést biztosít majd az erdélyi magyarsággal, és csökkenti a környező települések átmenő forgalmát – mondta Giró-Szász András.

 

A további beruházásokról szólva kifejtette, hogy a kormány szerdai ülésén döntött a peremartoni gyártelep északi bányaterületének kármentesítéséről. Emlékeztetett: az 1992-ig működő Peremartoni Vegyipari Vállalat déli területén ipari park jött létre, az északi rész azonban ipari hulladékkal feltöltött, gondozatlan terület, amely szennyezte a szomszédos mezőgazdasági területeket és a környék vízbázisát is. A beruházás célja a szennyeződés megakadályozása, a talajrétegek megtisztítása, valamint az egészségügyi kockázat csökkentése, megszüntetése – közölte. A kabinet 5,4 milliárd forint odaítéléséről döntött, amelyből 4,6 milliárd uniós forrás.

 

Döntés született hat vidéki nagyváros – Győr, Kaposvár, Nyíregyháza, Debrecen, Hódmezővásárhely és Kecskemét – városrehabilitációjának támogatásáról is, elsősorban a szocializmusból örökölt, részben lepusztult városrészek megújításáról, az épületek állapotromlásának megállításáról. Minderre 7,2 milliárd forintot biztosítanak, amelyből 5,8 milliárd EU-s pénz.

 

A Vásárhelyi-terv továbbfejlesztéseként megindul a beregi árvízapasztási és ártérfejlesztési nagyprojekt, azaz egy beregi árapasztó tározó építése, amely 60 centiméterrel lesz képes apasztani a Tisza vízszintjét árvíz idején – mondta Giró-Szász András, rámutatva, hogy a 26,8 milliárd forintos – nagyrészt, 22,8 milliárd forint értékben uniós – támogatású beruházás 250 ezer ember mindennapjait teheti jobbá.

 

A szóvivő emellett beszámolt arról, hogy a közlekedési operatív program keretében felújítják a 4-es főút Hajdúszoboszló és Debrecen közötti szakaszát, valamint a Vas és Zala megyében húzódó 76-os főutat 1,1 milliárd, illetve 900 millió forintos – nagy részben EU-s – támogatással.

 

A beruházások célja a vidéki fejlesztések elősegítése, a vidéki közösségek megerősítése, továbbá a munkahelyteremtés, összekapcsolva azt, ha lehet, a Start munkaprogrammal – mondta Giró-Szász András, megjegyezve, hogy minden esetben pályáztatott közbeszerzési beruházásról lesz szó.

 

Azzal kapcsolatban, hogy Tarlós István főpolgármester azt mondta a Napi Gazdaságnak, ha a BKV nem kap októberben hatmilliárd forintot, emellett nem fizeti vissza október 17-én lejáró hitelét, könnyen lehet, hogy novemberben “a remízben maradnak a villamosok”, a kormányszóvivő újságírói felvetésre közölte: a kérdésről azután lehet nyilatkozni, hogy Tarlós István egyeztetett Orbán Viktor miniszterelnökkel.