A TóPark-projekt miatt nem épülhet meg az M0-ás

Elbukhatja Magyarország azt az uniós támogatást, amelyet az M0-s út egyik szakaszának szélesítéséhez nyert, ha nem épül meg a félbemaradt TóPark csomópont – írja a Népszabadság.

Völner Pál, a Nemzeti FejlesztésiMinisztérium (NFM) államtitkára levélben kérte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-t a Törökbálint határában tervezett TóPark beruházás közlekedési kapcsolatainak kiépítésére szerződött Bia-Projekt Zrt. megállapodásainak felmondására, illetve egy új szerződés tető alá hozására.

A napilap szerint a fejlesztési minisztérium katasztófák sorától tart Törökbálint határában, ugyanis a tárca szerint a félbemaradt TóPark beruházás befejezetlen lehajtói egyszerre veszélyeztetik az M1-es autópályán közlekedőket (arra egyelőre nincs hivatalos válasz, hogy pontosan mi fenyegette az M1-en az autósokat – legyzi meg a lap), a sztráda állapotát és az M0-s déli szektorának bővítését szolgáló uniós támogatások felhasználását. A Népszabadság szerint a legnagyobb csapástól a költségvetést kellene megóvnia a kormánynak, hiszen ha a csomópont nem épül meg időben, hazánk akár az utolsó fillérig elbukhatja azt a pénzt, amit az M0-s autóút M1-es autópálya és az 51-es főút közti mintegy 18 kilométerének szélesítéséhez, illetve onnan az M5-ig vezető 6,3 kilométerének kiépítéséhez vár az uniós kasszából. Ez pedig igazi katasztrófa lenne, hiszen a 2009 áprilisában aláírt 111,3 milliárd forintos támogatási szerződés szerint a fejlesztéshez Brüsszel 85 százalék erejéig, tehát majdnem 95 milliárd forinttal járul hozzá.

Ehhez annyit kell elérnie, hogy az M0-s Törökbálint szomszédságában hiánytalanul megépüljön: megoldást kell találni arra, hogy néhány száz méter lehajtó kialakítása mellett elkészüljön az M0-s hiányzó második pályája a törökbálinti Régivasútsor utcai Cora-csomópont és az M1-es autópálya között. Mindez azt jelenti, hogy ha a kormány nem akar 95 milliárd forint uniós pénzt elbukni, kénytelen lesz a zsebébe nyúlni, és hozzávetőleg hatmilliárd forintot elkölteni erre az építkezésre – írja a Népszabadság. A lap úgy tudja, az ingatlanberuházás első ütemét irányító Walker and Williams Investment Group Hungary (WWIG) Zrt. már jelezte a NIF-nek, hogy átvenné a félbehagyott útépítéseket, befejezésükről saját maga gondoskodna.