Három, hatvan méter magas fém-üveg torony épül az Árpád híd pesti hídf?jénél
Négy éve két toronyház építését tervezték a Népfürd? utca, illetve a Váci út mentén. A korabeli f?városi városrendezési szabályzat a Hungária körúton kívül nem tiltotta, csupán egyedi elbírálás tárgyává tette a harminc méternél magasabb épületek engedélyezését.
Négy éve két toronyház építését tervezték a Népfürd? utca, illetve a Váci út mentén. A korabeli f?városi városrendezési szabályzat a Hungária körúton kívül nem tiltotta, csupán egyedi elbírálás tárgyává tette a harminc méternél magasabb épületek engedélyezését.
Az angyalföldi önkormányzat örömmel látta volna a toronyházakat, így rendezési terveiben zöld utat adott hatvanméteres párkánymagasságig. A 75 méter magas tb-székház, illetve a 93 méter magas rend?rszékház közé 110 méter magas felh?karcolót emelt volna egy izraeli befektet?csoport Finta József tervei alapján. Az épület hazánk els? felh?karcolója lett volna. De nem épült meg. A f?városi tervtanács többször is visszadobta a terveket. (Bár korábban a koncepciót elfogadták.) A toronyház engedélyezési ügye elméleti vitává alakult át: az amerikai vagy a közép-európai városépítészet nyomdokain haladjon-e tovább Budapest? Hosszú hónapokig tartó csatározás után végül az utóbbi hívei gy?zedelmeskedtek. A F?városi Közgy?lés – a f?építész javaslatára – 2002 szeptemberében megszavazta a 45 méternél magasabb épületek felhúzását megtiltó magasház-rendeletet.
Az Árpád híd pesti hídf?jénél épül? ikertornyokra már korábban kiadták az építési engedélyeket – hangzik az engedélyezést firtató kérdésünkre adott sz?kszavú önkormányzati válasz. Az eredeti tervek azonban 15 emeletes, Duna-parton elnyúló épületr?l szóltak, amely mellé a befektet?i csoport egy magasabb, de karcsúbb tornyot is szeretett volna felhúzni, ám ezt a korabeli kerületi rendezési tervek alapján nem engedélyezhette a kerületi építési hatóság. A kés?bb életbe lép? f?városi rendelet pedig végleg megakadályozta a felh?karcoló építését. Az osztrák Magnum csoportnak a hatvan méter is elég volt, így megvásárolta a céget, és vele a telket a joger?s építési engedéllyel együtt. A Lakóterv építészeti terveivel azonban nem voltak elégedettek, így felkérték a Letzbor-Fazakas építész- irodát az épületek újrarajzolására. A projekt egyetlen szerepl?je sem ismeretlen a hazai ingatlanpiacon. Az osztrák iroda a közeli Teve utcai Globe 13 irodaházat tervezte, Fazakas az ING Vörösmarty téri épületét álmodta meg, míg a szintén osztrák Magnum cégcsoport jelenleg 25 beruházást bonyolít hazánkban.
Az új tulajdonos elképzelései alapján elkészül? tervek már két tizenöt emeletes, illetve egy hétemeletes épület együttesér?l szóltak. Az eltér? homlokzat és tömegformálás miatt azonban módosíttatni kellett az építési engedélyt, amelyet a kerületi önkormányzat ugyan jóváhagyott, ám Schneller István f?városi f?építész megfellebbezett. A f?városi közigazgatási hivatal azonban helybenhagyta az els? fokon kiadott építési engedélyt, mondván: azt a hatályos rendezési tervek alapján adták ki. Az építési engedély 2002 végén joger?re emelkedett – emlékezik vissza a nehéz kezdetre Csillagh András, az irodaház értékesítésével megbízott Real Management Kft. ügyvezet? igazgatója.
Az építkezést idén nyáron kezdték, az átadást 2006 májusára tervezik. A 27 ezer négyzetméter nettó irodaterületet magukban foglaló ikertornyok földszintjén étterem, fitnesz, gyerekmeg?rz? és bank is helyet kap. Az autókat a háromszintes mélygarázs nyeli el. Mint Ország Dóra projektmenedzsert?l megtudtuk, az irodák iránt nagy az érdekl?dés, de szerz?dést még egyet sem kötöttek. Az ikertornyok vonzerejét növeli, hogy a f?városi tiltó rendelet miatt nem épülhet 45 méternél magasabb épület Budapesten. Értelmetlen ez a tiltás – véli Csillagh András -, ha Európa nagyvárosai – köztük Párizs és Bécs – elbírnak néhány felh?karcolót, Budapesten is lenne helyük.
Hasonlóan gondolkodhattak a hídf? másik oldalán építkez?, szintén osztrák Immoeast cég vezet?i is. A két félhold alakú épület összekapcsolásából szület? irodaház szintén hatvan méter magas lesz. S nem ez az egyetlen hasonlóság a két beruházás között. Közös a tervez? cég, hiszen az Európa-torony terveit is Fazakas György jegyzi, míg a Letzbor iroda ezúttal a projektszervez? szerepét tölti be. Ezek után aligha meglep?, hogy ez az épület is er?sen high-tech jelleg? üveg-fém homlokzattal készül. Az egyik legnagyobb osztrák ingatlanfejleszt? Immoeast sem els? bálozó hazánkban, több irodaház, mélygarázs tulajdonosaként, illetve épít?jeként az Engel céggel közös beruházásban épít lakóparkot Budapesten. Az Árpád híd pesti hídf?jének északi oldalán épül? luxusirodaházra, illetve a kapcsolódó beruházásokra – köztük a hídra vezet? felhajtó felújítására – negyvenmillió eurót, azaz nagyjából tízmilliárd forintot szán. A 37 ezer négyzetméter alapterület? épülethez mélygarázs és parkolóház épül, földszintjét pedig üzletek foglalják majd el. Új építészeti jelet teszünk le Budapest térképére – állítják az Immoeast vezet?i az irodaházról. Markáns látványelem lesz, az bizonyos.