Friss szakértői vélemény az 5%-os lakásáfa kapcsán

“Bízunk benne, hogy a bejelentett 5%-os lakásáfa és a kapcsolódó intézkedések alkalmasak lesznek a gyermekvállalás ösztönzésére és a jelenleg csökkenést mutató lakásépítési trend megfordítására. Építésgazdasági szempontból hangsúlyozzuk, hogy a csúcsra járatás helyett a kiszámíthatóság, a tervezhetőség ad olyan gazdasági környezetet, amelyben hatékonyabban, olcsóbban, jobb minőségben készülhetnek el a magyarok otthonok” – derül ki a Társaság a Lakáépítésért és Felújításért Egyesület, a TLE friss gyorselemzéséből.

Az 5%-os áfakulcs bevezetése akkor jelent valódi segítséget az építésgazdaságnak, ha a 2022. évi határidő lejárata utáni időszak is tervezhető, beláthatóak az ezt követő időszakra vonatkozó kormányzati elképzelések. Az építőanyaggyártási és kivitelezési kapacitások tervezésénél, a szakképzésnél évtizedes előre tekintés szükséges. Az elérhető árú, építészeti és műszaki szempontból is minőségi lakások építéséhez elengedhetetlen a jól működő hazai építőipar – véli a TLE, friss gyorselemzésében.

Lakásépítési minimum

A lakásállomány évi 1%-os megújításához évi 40 ezer lakásépítés szükséges. E mellet az elvi cél mellett javasoljuk évi 25 ezer lakásépítésben meghatározni a „lakásépítési minimumot”, amely alá a Kormány nem engedné az építési számokat. Lényeges, hogy a gazdaság szereplői tudjanak tervezni egy minimum, illetve egy megcélzott építési volumennel. Mivel a kormányzati intézkedések alapvetően befolyásolják a lakásépítési számokat, ezt a kiszámíthatóságot a kormányzati politika tudja megadni.

A rekordalacsony 2013 évi lakásátadás (7.293 db.) után 2019-ben 21.127 db új lakás került átadásra, ez a hazai lakásállomány 200 évente történő megújításához lenne elegendő. Az 5%-os újlakás áfa bejelentés előtt úgy számoltunk, hogy 2020-21-re akár 15 ezres szint körüli értékre is visszaeshet a lakásátadások éves volumene.

Áfakulcs emelése helyett szektorális különadó

Az éles váltásokat kiküszöbölhetné egy olyan szabályozás, amely az áfa kulcs (5%) megváltoztatása nélkül, egy a kivitelezést vagy az adásvételt terhelő szektorális különadóval hangolná finomra az ágazat adóterhelését. A különadó mértékének kis lépésekben való változtatásával a Kormány reagálni tudna az aktuális konjunkturális ciklusra, a kormányzati célok alakulására. Vizsgálható, hogy az áfakedvezmény finomra hangolható-e olyan feltételekkel, hogy az valóban a kívánt célcsoporthoz (fiatal, gyermeket vállaló hazai családok) jusson el, ugyanakkor ösztönözze a kívánt építési volument. A szektorális különadó egy ingatlanfejlesztési alap bevétele lehetne, amelyből az építéseket ösztönző intézkedéseket lehetne finanszírozni.

Áfavisszatérítés vállalkozási szerződéssel történő építés esetén

Vállalkozási szerződéssel történő építés esetén – ahol pl. a magánszemély telket vásárol és kivitelező vállalkozóval épített új családi házat magának – a bejelentett 5%-os áfa nem merül fel, mivel nem történik lakás-adásvétel. Jelenleg 2.486 kistelepülésen elérhető az áfavisszatérítés ezekben az esetekben, ezt javasoljuk kiterjeszteni az összes hazai településre.

Lakásprogram

A kiszámíthatóságot erősítené, ha megszületne egy, legalább 15 évre szóló lakásprogram. Ennek tartalmaznia kellene az alapvető elveket, a lakásépítési, lakásfelújítási, bérlakásépítési célszámokat; a legfontosabb támogatási eszközöket és azok hozzávetőleges éves keretösszegét. Kiszámítható állami intézkedések hiányában a lakásfejlesztések volumene éveken át nem tud egészséges szintet elérni és ott stabilizálódni.