Változtak a társasház működésével kapcsolatos jogszabályok

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) tájékoztatása szerint február elsejétől akár a jegyzőhöz is fordulhatnak azok, akik hiányosságokat tapasztalnak a társasházuk működését illetően.

A Szövetséghez érkezett panaszok alapján a lakók sok visszásságot érzékelnek lakóközösségük életében, és gyakran kiszolgáltatottnak érzik magukat a társasház képviseletével szemben. Leggyakoribb panasz a közös költség megfizetésével, a lakógyűlések és egyben a közösen meghozott döntések hiányával kapcsolatos, mások a vezetés elszámoltatásának hiányát sérelmezték.

Adódtak problémák a közgyűlési jegyzőkönyvek hiányosságából, a szervezeti működési szabályzatban foglaltak figyelmen kívül hagyásából és abból, hogy a társasház képviselője nem veszi figyelembe azt, ha egy lakó problémával, kérdéssel fordul hozzá egy, a társasházat érintő kérdésben.

társasház


2014. február elsejével úgy módosult a törvény, hogy mostantól akár a terület jegyzőjéhez is fordulhatnak a fogyasztók a panaszaikkal a társasház működését illetően. Ezek után a jegyző ellenőrzi a társasház belső szabályzatainak jogszerűségét, majd azt is, hogy a közgyűlési határozatok meghozatala során nem kerül-e sor jogsértésre, végül azt is, hogy azok megfelelnek alapító okiratban foglaltaknak. Ez azért is fontos, mert ezekben a dokumentumokban vannak rögzítve például a közös költség viselésének előírásai, a házirend részletes szabályai és a közös képviselő feladatai.

Amennyiben indokoltnak tartja azt, a jegyző akár bírósághoz is fordulhat a társasház működésének helyreállítása érdekében.