Rendkívüli sajtóközlemény a FŐTÁV túlszámlázásról

A FŐTÁV túlszámlázásával szemben fellépő OPTIMA FIDE civil kezdeményezésnek, melyet nemrég már civil szervezetként, egyesületként is hivatalosan nyilvántartásba vett a Fővárosi Törvényszék a célja, hogy tanácsadással, jogvédelemmel segítse azokat, akik a FŐTÁV jogszerűtlen díjemelése miatt éveken keresztül fizettek indokolatlanul magas díjat a cégnek.

Az Egyesületet olyan jogász, közgazdász, közigazgatási és nemzetközi kapcsolati szakértők alapították idén márciusban, akik több mint 240 000 fogyasztóval együtt maguk is a FŐTÁV Zrt. korábbi jogellenes gyakorlatának a károsultjai. Szakembereink jelenleg is jogi, közgazdasági és közigazgatási szakmai segítséget nyújtanak a FŐTÁV túlszámlázásával kapcsolatos peres eljárásokban.

 

A Nemzeti Fejlesztési Miniszter 2011. április 15-től jogosult a hatósági ár megállapítására, ezt megelőzően a Fővárosi Önkormányzat volt a FŐTÁV tulajdonosaként az árhatóság, sőt a fogyasztóvédelmi feladatokat is ellátta a jegyző személyében. Ez a helyzet súlyos szabálytalanságokra, törvénysértésekre adott módot hosszú éveken keresztül, melyet az Állami Számvevőszék tárt fel 2009-ben. Az ÁSZ jelentésében (0930) egyértelműen megállapította, hogy az Önkormányzat nem járt el megfelelő gondossággal a távhőszolgáltatás hatóságai díjai megállapításánál. A távhő hatósági díjára éveken keresztül a FŐTÁV tett javaslatot az Önkormányzatnak, amely rendeletben döntött a hatósági díjról. Magától értetődően rendre jóváhagyta a saját cége (FŐTÁV) árkalkulációit.

 

Megállapítást nyert tovább, hogy éveken keresztül olyan tételek kerültek beszámításra a távfűtés díjába, melyeket a hatályos jogszabályok egyértelműen kizártak: ilyenek pl. az új fogyasztók bekötésének költségei, alapítványi, szponzori támogatások, fix vezetői prémiumok, a cégautók magánhasználatából adódó adóterhek, sőt a panellakók fizették a Városháza fűtését is. Az ÁSZ szerint a 2003–2007. közötti időszakban, illetve a díjmechanizmus szabályozása alapján 2008-tól nem került sor a tényleges költségeken alapuló távhődíj megállapítására.

 

Az OPTIMA FIDE létrejöttét egy érintett állampolgár, Kocsis Csaba ügye előzte meg, aki tudatosan tagadta meg a díjfizetést, mégpedig azért, mert a FŐTÁV 2006-ban indokolatlanul kezdte emelni árait, távfűtési díjaiba pedig olyan összegeket is beleépített, amelyeket hivatalosan nem terhelhetett volna rá a fogyasztókra. Kocsis Csaba ellen a DHK Zrt. követeléskezelő indított pert a FŐTÁV követelésének érvényesítésére. Az eljárás jelenleg is folyik.

 

Ebben a perben először a DHK egy olyan engedményezési nyilatkozattal kívánta igazolni eljárási jogosultságát, amelyen a FŐTÁV korábbi vezérigazgatója Kovács Lajos aláírása szerepelt, aki ellen akkor mind a mai napig tartó büntető eljárás volt folyamatban, és aki a nyilatkozat időpontjában előzetes letartóztatás hatálya alatt állt. Utóbb a DHK adminisztratív hibára hivatkozva állította a perben, hogy valamennyi érintett ügyében nyomdai úton tömegesen (!) állítják elő ezeket az engedményezési nyilatkozatokat, és a perbe benyújtott nyilatkozaton szerinte „csak véletlenül” szerepel a letartóztatott korábbi vezérigazgató aláírása.

 

A perben a DHK ezen jogellenes gyakorlatán túlmenően az is világossá vált, hogy legalább 400 000 Ft megtakarítással kell rendelkeznie egy állampolgárnak ahhoz, hogy bizonyítsa az Állami Számvevőszéknek jelentésében foglaltakat, legalábbis erre mutat az, hogy ezen összeget kellett megelőlegezni Kocsis Csabának a perben, hogy igazságügyi szakértő is igazolja a számvevőszéki megállapításokat. Történt ez függetlenül attól, hogy ez a bizonyítás valójában nem csak Kocsis Csabát, hanem több mint 240 000 háztartást érint csak a FŐTÁV jogellenes gyakorlata miatt.

 

 

A bíróság a magas összegű szakértői díj Kocsis Csaba által történt megelőlegezését követően az ügyben az Igazságügyi Szakértő és Kutató Intézet (ISZKI) Budapesti Műszaki, Könyv és Adószakértői Intézetének igazságügyi szakértőit rendelte ki. A szakértők feladata, hogy többek közt a Számvevőszék jelentése alapján tárják fel azt az összeget, amelyet a FŐTÁV jogellenes épített be a számlákba.

 

A FŐTÁV számlázási gyakorlatának jogellenes voltára már több vizsgálat is rámutatott, így a távfűtő cégnek bírósági döntés nélkül is el kellene számolnia a fogyasztóival. A FŐTÁV azonban ezzel ellenkező irányú lépéseket tesz, perbe kényszeríti az ügyfeleit és teszi ezt annak ellenére, hogy a számlázási gyakorlatával összefüggő hibákra az Állami Számvevőszék már 2009. szeptemberében felhívta a figyelmét, tehát a problémáról a cégnek azóta is, teljes mértékben tudomása van.

 

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal azóta elvégzett vizsgálata során megállapította, hogy a FŐTÁV díjkalkulációja alapján az Önkormányzat, mint árhatóság olyan magas díjat határozott meg, amely felvetheti az árdrágítás büntetőjogi tényállásának megvalósulását, mivel nem érvényesült a távhő törvény legkisebb költségre vonatkozó előírása. A Hivatal emiatt a Legfőbb Ügyésznél feljelentést tett.

 

Mindezek ellenére a FŐTÁV még mindig nem tett semmit a főváros lakosságával történő elszámolás érdekében. A helyett, hogy visszafizetné, jóváírná a jogellenesen beszedett összegeket, továbbra is ezen megalkotásakor már jogellenes és az óta hatályon kívül helyezett önkormányzati rendeletre alapítva igyekszik érvényesíteni a Számvevőszék jelentésével érintett követeléseit.