Napi abszurd: francia bíróság magyar-francia vitában
A metrókocsikat gyártó Alstom cég közölte, hogy a javára döntött egy francia bíróság a BKV-val folytatott vitában. A döntés értelmében a BKV nem kaphatja meg a metrókocsi-szerződés felmondása miatt a bankgaranciákat, amivel a közlekedési vállalat 37 milliárd forintot bukott. A BKV-nál közölték, később reagálnak a döntésre.
A 2-es és a 4-es metróvonalra szánt szerelvényeket gyártó francia cég, az Alstom pert nyert a BKV-val szemben a franciaországi Nanterre bíróságán, ahol megtámadta a vele kötött szerződés felmondását. Az Alstom közölte, a nanterre-i bíróság kedden megszületett határozata megtiltja a bankoknak a BKV által már kifizetett előleg visszafizetésését, és a teljesítési garanciák lehívását. A BKV így 37 milliárd forintjához nem tud hozzájutni.
A 2-es és a 4-es metró új szerelvényeit a 2006-ban megkötött szerződés szerint az Alstom gyártotta volna, a 2-es metró vonalára már el is készült 22 szerelvény, a BKV pedig már kifizetett 30 milliárd forintot a francia cégnek. Az Alstom azonban nem tudta megszerezni a szükséges végleges típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH), amely októberben jogerősen elutasította a cég utolsó fellebbezését is. A BKV emiatt október 20-án felmondta az Alstommal kötött szerződését, mivel az engedély hiányában a magyar vonalakon nem közlekedhetnek a kocsik.
A szerződés felmondásával párhuzamosan a BKV megpróbálta lehívni a felmondás esetére járó 37 milliárd forintos bankgaranciát. Ezt azonban az Alstom megtámadta a nanterre-i bíróságon, a cég szerint ugyanis a garanciák lehívása és a szerződés folmondása is jogtalan. December 9-én a tárgyalásra Nanterre-be utazott Kocsis István, a BKV vezérigazgatója és Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetője, de a bíróság végül nem nekik adott igazat a francia cég közleménye szerint.
A pereskedés ellenére az Alstom közleményében azt írta, “kész folytatni a tárgyalásokat a BKV-val, a fővárosi önkormányzattal valamint az NKH-val annak érdekében, hogy megoldást találjon az új budapesti metrók forgalomba állítására, amely a budapesti utazóközönség érdekeit szolgálja”.
Ha a feleknek nem sikerül dűlőre jutniuk, a BKV nem csak a 37 milliárd forintos bangaranciát veszítheti el, hanem a 4-es metró sorsa is veszélybe kerülhet: az Európai Uniótól erre a célra kapott támogatások elszámolási határideje 2015 – ha pedig nem sikerül eddig az időpontig beszerezni az új járműveket és befejezni a metró építését, azok költségeit teljes egészében a fővárosnak és a magyar államnak kellene viselnie. Ez 181 milliárd forintot jelent.
Szűcs-Somlyó Mária, a városháza kommunikációs igazgatója az [origo]-nak azt mondta, hogy a Fővárosi Önkormányzathoz egyelőre nem érkezett meg a francia bíróság határozata, érdemi intézkedést pedig csak akkor tudnak tenni, ha előbb a jogászaik átnézik a határozatot. Szerinte majd csak ezután fogják eldönteni, hogy folytatják-e a tárgyalásokat az Alstommal, mert elképzelhető, hogy a határozat tartalmaz olyan elemeket, amelyek ezt lehetetlenné teszik. “Úgy tudom, hogy van lehetőség a fellebbezésre, de erről is csak a határozat tanulmányozása után fog döntés születni” – mondta Szűcs-Somlyó. A BKV-nál érdeklődésünkre azt mondták, később reagálnak majd a döntésre.