Közép-kelet Európa vezető pozíciót tölt be az onshore, nearshore és offshore tevékenységben
A Jones Lang LaSalle bemutatja a legújabb Onshore, Nearshore, Offshore: Unsure? című piackutatási tanulmány sorozatát, melyet 7 országban adnak ki: Lengyelországban, Csehországban, Magyarországon, Romániában, Szlovákiában, Szerbiában és Horvátországban.
A tanulmány átfogó képet ad arról, amit ezek az országok kínálnak a szolgáltató vállalatoknak (Shared Service Centers – SSCs), a vállalati kiszervezett szolgáltatóknak (Business Process Outsorcing Centres – BPOs), illetve az IT szolgáltató vállalatoknak (Information Technology Outsourcing Centres – ITOs) az üzleti környezet, az ingatlanpiac, a munkaerő piac és az állami támogatások szempontjából. Számos együttműködő partner, például az Ernst&Young és a Hays közreműködésével készültek ezek a gondolatébresztő piackutatási tanulmányok.
A globális szolgáltatás-kiszervezési döntéseket érintő egyik változás az, hogy a hangsúly áthelyeződött az egyértelmű költséghatékonyságról az üzleti funkciók helyszínének megválasztásából eredő üzemeltetési költségmegtakarítás és egyéb előnyök részletesebb elemzésére. A döntéshozásban a rövid távú költségmegtakarítás helyett inkább a hosszú távon megtérülő termelékenység, az üzemeltetés hatékonysága és a kihelyezett operációk jövőbeli méretezhetősége a fő szempont.
Világszerte növekvő trend tapasztalható a funkciók offshoring vagy nearshoring típusú kiszervezésének mérlegelésében. A nagyobb értékkel bíró munkákat, például a kutatást és fejlesztést, a marketinget, a pénzügyet, a jogi szolgáltatásokat és a HR-t egyre nagyobb számban szervezik ki a folyamatok optimalizálása érdekében.
John Duckworth, a Jones Lang LaSalle közép-kelet európai régiójának igazgatója elmondta: „A közel 100 milliós lakosságú közép-kelet európai régió helyzete kiváló ahhoz, hogy reagálni tudjon ezeknek a globális vállalatoknak az igényeire. Lengyelországban és Romániában például növekvő igény jelentkezik új funkciók kiszervezésére is a már bevált szolgáltatási körön kívül.”
A globális döntéshozók lehetőségei megtöbbszöröződnek a régióban. Lengyelország, Csehország, Szolvákia, Magyarország és Románia, lévén EU tagországok, megfelelnek az EU minden követelményének, de mellettük Horvátország és Szerbia is a szolgáltatás kiszervezésre kiválóan alkalmas helyszínek közé emelkedett. Horvátország 2013. július 1-jén csatlakozik az EU-hoz, mint a 28. EU tagország, míg Szerbia 2012. márciusában vált EU tagjelöltté. A közép-kelet európai tagországok pedig jelentős fejlődésen mentek keresztül 2004 és 2007 között a más országokból való megközelíthetőség, illetve a belső kapcsolatok és az infrastruktúra (közlekedés és ingatlan) szempontjából” – folytatta John Duckworth.
Kevin Turpin, a Jones Lang LaSalle közép-kelet európai régiójának piackutatásivezetője hosszátette: „A regionális ingatlanpiaci feltételek ideálisak az új szolgáltatók belépése, illetve a már jelenlévők bővülési lehetőségei szempontjából. Az ingatlanpiacok nagy része, beleértve a fővárosokat és a vidéki városokat is, jelenleg a bérlők számára kedvezőek. Röviden ez annyit jelent, hogy a jó minőségű modern iroda kínálat igen széles és kedvezőek a bérleti díjak. Továbbra is azt tanácsoljuk a bérlőknek, hogy időben kezdjék meg az irodakeresésüket. Néhány piacon a fejlesztők óvatosabbak a spekulatív irodafejlesztések tervezésekor a továbbra is fennálló hitel finanszírozási nehézségek miatt. Sokan előbérleti szerződésekre várnak, mielőtt elkezdenék a fejlesztést, ami jelentősen csökkenti a spekulatív megoldások kínálatát. Ez egyrészt előnyösebb pozíciót teremt a piacon a nagyvállalati bérlők számára, másrészt potenciálisan kitolhatja időben az ügylet lezárását és így lassíthatja a piac mozgását.”
Lengyelország és Románia a 10 legjobb szolgáltatás-kiszervezési lokáció között szerepel a 2008-2012 közötti időszakot véve alapul (7. és 9. helyen). Ezeket a helyezéseket a Financial Times fDi Markets rangsorában a szolgáltató központokban létrehozott új munkahelyek száma alapján állapították meg; kb. 13,500 Lengyelorszában és 11,500 Romániában. 2011-ben ugyanezen a listán Lengyelország a 3. helyen szerepelt, csak India és Malajzia előzte meg.
Małgorzata Jasińska, a Hays Specialist Recruitment közép-kelet európai kiemelt ügyfélkapcsolati igazgatójaelmondta: „Közép-Kelet Európát fontos kiszervezési lokációnak tekintik világszerte. A régió egyik legfőbb előnye az emberi erőforrás. A jól képzett, több nyelven beszélő munkaerő kínálat, kitartó munkabírással és etikával olyan minőségű szolgáltatást garantál, amely megfelel a nemzetközi követelményeknek. Másik nagyon fontos előnye a régiónak a nyugat- és észak-európai viszonylatban alacsony munkaerő költség. A jelenleg több, mint 250,000 fős SSC/BPO szektorban foglalkoztatott munkaerő állomány lehetővé teszi a szolgáltatások minőségének maximalizálását és a magasabb szintű, tudás alapú folyamatok kiszervezésének lehetőségét. Ezen túlmenően nagy hangsúlyt fektetnek a műszaki képzettségre, melynek köszönhetően emelkedett a mérnöki diplomát szerzők száma az elmúlt évek során. Ennek következtében a kutatásfejlesztési központok száma is nőtt, munkát kínálva az új tehetségeknek.”
A nyelvi adottságokat sem szabad alulértékelni, ha a szolgáltató szektor munkaerő igényéről van szó. „A közép-kelet európai régióban kiemelkedően jó a külföldi nyelvek ismerete a magas szintű felsőoktatási elvárásoknak köszönhetően, illetve a kelet-európai munkaerő kivándorlás miatt. Többmillióan kerestek munkalehetőséget a nyugat- és észak-európai országokban, de most ennek a fordítottja történik; a nyugat-európai országokból visszatérnek a szakértők a közép-keleti országokba és BPO/SSC pályán helyezkednek el. Továbbra is külföldi ügyfeleknek nyújtanak szolgáltatást, de már a saját országukban élve” – tette hozzá Małgorzata Jasińska.
Tammy Nagy-Stellini, a Hays Hungary ügyvezető igazgatójaa magyarországi SSC/BPO szektorral kapcsolatban hozzátette: „Az SSC/BPO szektor Magyarországon a 90-es évek végétől kezdve, és különösen az ország EU-csatlakozása óta jelentős növekedésnek indult. Ma több mint 70 szolgáltató központ működik az országban, összesen 30-35 ezer munkavállalót foglalkoztatva. E központok nagy része a tudás- és logisztikai központként szolgáló fővárosban, Budapesten található, 20-25%-uk pedig a szintén kiváló infrastruktúrával és tudástőkével rendelkező megyeszékhelyeken és egyetemi városokban (Győr, Debrecen, Miskolc) működik. A tipikus kiszervezett folyamatok között találjuk a pénzügyi és számviteli, IT támogatási, HR és pénzügyi adminisztrációs, illetve egyéb operatív támogatási területeket, valamint egyre több vállalat a komplexebb folyamatok közül a marketing, a beszerzési és a folyamatmodellezési feladatokat is a magyarországi központokba szervezi ki.
A közép-kelet európai régió BPO/SSC szektor állami támogatásaival kapcsolatban Pawel Tynel, az Ernst&Young igazgatója a következőket mondta: „A jelenlegi piaci feltételek mellett nyilvánvaló, hogy a befektetőkért és befektetésekért folytatott verseny felerősödött a régióban az elmúlt néhány évben. Ennek egyik következménye az, hogy a régió országainak kormányai még inkább felkészültek arra, hogy ösztönzőket kínáljanak a befektetőknek, például adómentességet és készpénz támogatást. Sok befektető ügyfelünk számára nagyon fontos, hogy ezeket a tárgyalásokat megkezdjék az adott ország kormányzatával a stratégiai döntések előtt. A pénzügyi vonatkozáson kívül a kapcsolatépítés szempontjából is szükség van a tárgyalásokra.”
„Magyarország már a 2000-es évek eleje óta népszerű lokáció a szolgáltató központok és outsourcing-gal foglalkozó cégek körében. Az elmúlt 10 év során az infrastrukturális adottságok rendkívüli mértékben javultak az országban, az ingatlanpiaci környezet szofisztikázódott, és a fejlesztők minden igényt kielégítő épületeket terveztek. Bár az elmúlt évek során kevesebb ilyen típusú új cég nyitott irodát, a már aktívan operálók folyamatosan bővítették tevékenységi körüket, létszámukat és bérleményük méretét is, ami azt mutatja, hogy elégedettek voltak az üzleti környezettel.”-nyilatkozta Tuza Rita, a Jones Lang LaSalle magyarországi irodájának vezető elemzője.