Közép-Ázsia országai lehetnének a magyar KKV-k célpontjai

Hozzánk, vagy az EU átlagához képest is két-háromszor nagyobb növekedési rátával kecsegtetnek Közép-Ázsia országai. Eddig ismert piacainkon a kereslet stagnál, ezért a magyar KKV-k fejlődéséhez kulcsfontosságú lenne új exportpiacok feltárása. Az ehhez segítséget nyújtó pályázat kerete lassan kimerül, ennek újbóli kiírását szorgalmazza a Creative Expert Consulting tanácsadócég.

Noha a GOP 3.3.3. pályázat 2012-es kiírása körül észlelt érdektelenség miatt novemberben még aggodalmuknak adtak hangot a Creative Expert Consulting szakemberei, végül hamar híre ment a kedvező feltételeknek a kisvállalati célcsoport körében, és év végére beindult a 3 milliárd forintos keretért a versenyfutás.  Az NFÜ honlapjának tanúsága szerint mintegy 257 pályázat érkezett be a kedvező feltételekkel elnyerhető exportpiaci támogatásra, és az eddigi pályázatok összértéke 3,8 milliárdot is meghaladja. „Mivel nagyon népszerű, és jól irányzott pályázatról van szó, ésszerű lenne akár már idén megismételni a kiírást, és lehetőséget hagyni olyanoknak, akik talán későn ébredtek, és ezúttal már szívesen vennének részt, főleg az első kör finisében tapasztalható érdeklődésen felbuzdulva.” – mondja Füzesi Attila, a Creative Expert Consulting üzlet- és kereskedelemfejlesztési tanácsadócég ügyvezetője. Vállalati kört célzó pályázatok esetében ritka az ilyen sikeres kifutás, inkább a lakossági pályázatok szoktak ilyen jól szerepelni, ott is inkább a források szűkössége miatt. A GOP 3.3.3. nagy segítség lehetne az év folyamán, hogy közvetve hasznot húzzunk a jól teljesítő országok növekedéséből.

 

Miközben hónapról-hónapra lefele módosítják a magyar, vagy az uniós növekedési kilátásokat, addig Közép-Ázsia országaiban tarthatók a kilátások. A Világbank legfrissebb jelentése szerint 4 és 7 százalék közötti növekedésre számíthat ez a – magyarok számára még kevéssé ismert – régió., és inkább vállalati, nem költségvetési szinten kell megtenni a növekedési feltételek megtartásához bizonyos lépéseket. Ezek javát jobb beszerzésekkel lehet megtenni, itt vannak komoly lehetőségek a magyarok számára. Természetesen ezek között az országok között is vannak növekedésbeli eltérések: miközben Bulgária, Lettország és Ukrajna 2012 utolsó negyedévében csökkenő termelést mutatott, addig Kazahsztán, Litvánia és Törökország esetében töretlen a növekedés. „Azok az országok, amelyek uniós kitettséggel bírnak, sajnos negatív hatást kell elszenvedjenek a szűkülő finanszírozás és a visszaeső kereslet miatt, míg az elsősorban orosz és kínai relációba termelő államok továbbra is előnyt élveznek, köszönhetően a folyamatosan magas nyersanyagáraknak is” – magyarázza Füzesi Attila.

 

A CEC ügyvezetője szerint más-más okból ugyan, de mindenhol van keresnivalója a magyar beszállítóknak a térségben: „van ahol egyszerűen a növekvő kereslet, a fogyasztás és a jóléti beruházások támasztanak igényt a magyar termékekre, máshol pedig a lassuló növekedés miatti árverseny szorítja új beszállítók felkutatására a cégeket, és így lelhetnek kedvező árfekvésben termelő magyar partnerekre. Akárhogy is, a magyar cégeknek vétek lenne kimaradni ennek a térségnek a prosperitásából.” – vélekedik Füzesi Attila.

 

Növekedési prognózisok (Világbank

2013 január)

2013

2014

2015

 

 

 

 

OECD országok

1,1

2,0

2,3

Euro Zóna

-0,1

0,9

1,4

Közép-Ázsia

3,6

4,0

4,3

Azerbajdzsán

4,2

3,7

3,6

Fehéroroszország

4,0

4,0

4,5

Kazahsztán

5,5

5,7

6,0

Kirgizisztán

8,5

7,5

3,5

Oroszország

3,6

3,9

3,8

Örményország

4,3

4,4

4,4

Ukrajna

2,2

3,2

3,5

Üzbegisztán

7,5

7,0

6,8