Élesedő lakáspiaci verseny – A napfényes, de hűvős otthont szeretik a magyarok

Igaz ugyan, hogy idén az első negyedévben 7118 új lakást vettek használatba (0.9 százalékkal kevesebbet mint egy évvel korábban) és a többszintes, többlakásos és lakóparki építkezések 23-28 százalékos visszaesést produkáltak a fővárosban, ennek ellenére a jó minőségű lakásokat kínálóknak nem kell a kereslet visszaesésétől tartaniuk – írja az Engel Group gyorsjelentése.

Ugyanakkor az élesedő versenyben egyre jobban oda kell figyelni arra, mi alapján választanak lakást a vevők. A cég szerint ma már az is döntési szempont, hány órán át süt be a nap a lakásba.

A világon több mint 13 ezer lakást felépítő Engel Group
gyorsjelentése szerint: nyáron többen érdeklődnek az északi fekvésű lakások iránt, mint télen. A cég elemzése kiemeli: ugyanakkor ez a kérdés csak harmadrangú döntési szempont akkor, ha valaki vásárlásra szánja el magát. Továbbra is fő szempont, hogy hol helyezkedik el a
lakás, és hogy milyen áron vásárolható meg a kiszemelt ingatlan.

Másodsorban az dönti el egy ingatlan megvásárlását, hogy a vevők számára milyen infrastrukturális előnyöket kínál a környék más lakóingatlanokkal szemben. (Gyorsan el lehet e jutni a munkahelyre, van- e a környéken iskola, óvoda, stb.)

Erdős Ildikó, az Engel Group marketingért és értékesítésért felelős igazgatója szerint: legalább 80 százalékban ez a két leginkább meghatározó szempont, ha ingatlanvásárlásáról van szó. Ugyanakkor az egyre élesedő versenyben a “maradék” 20 százalékra is nagy hangsúlyt
kell fektetniük a beruházóknak, hiszen ma már nincs olyan kerület, ahol csak egy-egy fejlesztő lenne jelen.

Ilyen szempont például, hogy milyen a kilátás a lakásból. Napsütötte, déli vagy északi fekvésű lakást kínálnak-e a fejlesztők. Az Engel Group nemzetközi tapasztalatai azt mutatják, hogy a hazai lakást vásárlók szinte 100 százalékánál döntési szempont az, mennyi ideig süt be a nap a lakásba, ám a befektetési céllal vásárlók kevésbé figyelnek erre.

Erdős Ildikó szerint ezt mutatják a budapesti, több mint 10 milliárd forintból épülő, 550 lakásos Sun Palace eladási adatai és a több mint 100 milliárd forintos költségvetéssel épülő győri Városrét projekt
eladási statisztikái is.

Az egyre élesedő versenyben az Engel Group arra törekszik, hogy a következő lakóprojektjénél már az északi lakásokban is több legyen a napfény. Ezért a tervezőket azzal bízták meg, hogy olyan homlokzati elképzeléseket dolgozzanak ki, amelyek világosabbá teszik a lakásokat. Ennek köszönhetően ma még kevésbé elterjedt design-elemek megjelenésére lehet számítani Magyarországon. Így például a homlokzatból “v”-alakban ki fognak emelkedni az ablakok, ennek köszönhetően több ideig jut napfény az északi lakásokba is. Az első
ilyen jellegű házat hamarosan Csillaghegy közelében kezdik el építeni, a házban 265 lakás helyezkedik majd el, a beruházás értéke meghaladja az 5 milliárd forint.

Az Engel Group megfigyelései szerint: a nyári hónapokban a vásárlók jobban odafigyelnek a légkondicionálók meglétére is. Két azonos lakás közül inkább azt választják, amelyik rendelkezik ilyen berendezéssel. A cég szerint: a vevőkért folyó versenyben előnnyel indulnak azok a lakóparkok, ahol központilag megoldják a ház légkondicionálását.

Ilyen például a budai Sun Palace, ahol a fűtés mellett, a központi légkondicionáló-berendezésre való csatlakozásra is van mód. Az Engel Group hivatkozik a KSH adataira is, amely szerint: ma még csak minden100 lakásból kettőben található klíma, ám ez a szám az új lakások építésével folyamatosan növekszik. Manapság az új lakásokba
épített klímák száma, akár a 20 százalékot is elérheti.

Ennek köszönhetően a légkondicionált lakások aránya hamarosan ugrásszerűen
növekedhet majd.