A vevők favoritja a bevásárlóközpont

A vásárlók közel 70 százaléka szerint a bevásárlóközpontokban jobban érvényesülnek a fogyasztói jogaik, mint a kisebb egyéni üzletekben. – derül ki a Nielsen és a CP Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Kft. kutatásából, amely a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének közreműködésével készült.

A legfrissebb kiskereskedelmi jelentésekből kiderül, hogy a retail forgalom volumene tovább csökkent, ugyanakkor a téli időszakra előretekintve várakozásokkal teli a bevásárlóközpontok üzemeltetői, hiszen a karácsony kereskedelmileg aktívabb időszaknak számít. Dinamikusan bővül a csomagküldő és internetes kiskereskedelem, melynél nagy szerepet játszhat egyrészt a kuponos vásárlás egyre szélesebb térhódítása, másrészt a kedvezőbb árak és például magasabb érték utáni ingyenes házhozszállítás.

 

„Napjainkban már az egyes üzletek kuponkínálata mellett számtalan szolgáltató is ezzel a marketing eszközzel erősíti egyrészt a meglévő ügyfélkörét, másrészt a kedvezményekkel próbál úgy ügyfeleket megnyerni. Nem árt azonban tudni, hogy bár az e-kereskedelemre is vonatkoznak jogszabályok, de fontos kiemelni, hogy a bevásárlóközpontokban lévő kiskereskedők 90%-a biztosít lehetőséget a hibátlan termékek visszavételére, vagy levásárlására.” – mondta Gyalay-Korpos Gyula, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének elnöke.

 

Előnyös a bérlőknek….

 

A CP Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Kftlegutóbbi felméréséből kiderül, hogy a megkérdezett üzlettulajdonosok 66 %-a szerint a bevásárlóközpontokban jobban érvényesülnek a fogyasztók jogai, mint a kisebb egyéni üzletekben, mivel az előbbiekben a célközönség egyrészt ezt jobban igényli, és az üzletek alkalmazkodnak az igényeikhez, másrészt az üzemeltetés elvárásai miatt is magasabb az üzletek szolgáltatási színvonala.

 

A bérlők döntő többsége (a válaszadók 96%-a) gondolja úgy, hogy versenyelőnyt biztosít, ha az üzletek fogyasztóvédelmi szempontból biztonságosak: az üzletek nem kapnak fogyasztóvédelmi bírságot, betartják az előírásokat, és a reklamációkat megnyugtatóan rendezik.

Kiemelten fontosnak tartják a fogyasztók jogszabályban rögzített jogainak biztosítását, sőt; az üzletek három-negyede úgy véli; fontos a fogyasztók jogait a jogszabályokon túlmutatóan is biztosítani.

 

…biztonságos a vásárlóknak

 

Ami a vásárlókat illeti; a megkérdezettek, több mint 80%-a szívesebben vásárol bevásárlóközpontban, mert ott kiemelten kezelik a jogait, azonban ezért nem hajlandóak többet fizetni.

 

Sajnálatos módon jellemzően a karácsonyi időszakban az aluljárókban, utcákon elszaporodnak az engedély és kontroll nélküli alkalmi árusok, akik ellenőrizetlen forrásból rossz minőségű termékeket értékesítenek. A tőlük vásárlók teljesen védtelenek, fogyasztóvédelmi jogaikat nem tudják érvényesíteni.

 

A többség szerint egyrészt előnyös, ha a bevásárlóközpontok üzleteiben azonos szabályok, másrészt olyan egyéb szolgáltatások illetik meg a vásárlókat, mint az egy évnél hosszabb garancia, garantált 30 napon belüli ügyintézés, levásárlási lehetőség, vagy a vételár visszafizetése.

 

A bevásárlóközpontokat látogató vásárlók 15 százaléka hallott már fogyasztóvédelmi tanácsadásról, közel 70 százalékuk szívesebben járna ilyen szolgáltatást nyújtó üzletközpontba, míg ugyanilyen arányban meg is bíznának egy tanácsadóban. (forrás: Nielsen)

 

A bevásárlóközpontok népszerűsége töretlen hazánkban, a bevásárlóközpontokba, hipermarketekbe látogatók száma a válság hatására sem változott jelentősen, de emellett a forgalom csökkenését figyelhetjük meg. Egy kb. 40.000m2 kereskedelmi területtel rendelkező házban az éves látogatószám 10-16 millió fő. Mivel a bevásárlóközpontok a vásárlás mellett a szabadidő eltöltésére is alkalmasak, ezért a bevásárlóközpontok tulajdonosai/üzemeltetői a látogatók részére sokrétű programokat kínálnak. Ezek a programok – a teljesség igénye nélkül- lehetnek sport események, kulturális, egészségmegőrző programok, kisebbek részére játszóház, rajzpályázat hirdetése. A bevásárlóközpontok a társadalmi felelősségvállalás jegyében számtalan esetben támogattak alapítványokat, egyesületeket.

 

Annak érdekében, hogy a bevásárlóközpontba látogató évi több millió ember komfortosan és a 21. század vásárlói elvárásainak megfelelően tudja a szabadidejét eltölteni és vásárolni, ezért a házak üzemeltetői részére kiemelten fontos a biztonság, a tisztaság, az egységes nyitva tartás, a magas szolgáltatási és áru színvonal biztosítása.

 

„ Fogyasztóvédelmi szempontok közül talán a legfontosabb, hogy személyesen, az üzletben tudjuk intézni az ügyeinket, néhány bevásárlóközpontban pedig fogyasztóvédelmi szakemberek is segítenek, a vásárlónak és a kereskedőnek egyaránt.” – tette hozzá Gyalay-Korpos Gyula.