Magyarországi bevásárlóközpontok: 368 ezer készülő négyzetméter

Magyarország a készülő bevásárlóközpontok alapterülete alapján összeállított európai listán a 13. helyen szerepel 368 ezer készülő négyzetméterrel – közölte az ingatlanvásárlással, -fejlesztéssel és -üzemeltetéssel foglalkozó AIG/Lincoln Hungary szerdán.

A közlemény szerint a lista 34 szereplős.

“Jövőre várhatóan 17 millió négyzetméternyi új kereskedelmi központ készül el Európában” – áll a közleményben.

A magyar kereskedelmi központok piacát vizsgálva a főváros mellett a vidéki városok is egyre nagyobb szerepet kapnak az ingatlanfejlesztők körében. Az ország első integrált kereskedelmi parkja is Budapesten kívül, Vecsésen épül – az októberben elkészülő Market Central Ferihegy, amely az AIG/Lincoln beruházása.

Az AIG/Lincoln közleménye szerint Európában a bevásárlóközpontok piaca az ingatlanszektor húzóágazatának számít, ezen beruházások területe a kontinensen jelenleg 97 millió négyzetméter. 2006-ban mintegy 6 millió új négyzetméterrel gyarapodott a kereskedelmi egységek piaca, ez 13 százalékos növekedés az előző évhez képest. Az ingatlanfejlesztő cég szerint “a 2008-as évre soha nem látott növekedés várható: több mint 10 millió négyzetméterrel nő a földrészen felépült bevásárlóközpontok alapterülete”.

A Cushman and Wakefield ingatlan-tanácsadó 34 európai országban végzett felmérése szerint az épülő bevásárlóközpontok nagyságát vizsgálva Magyarország a középmezőny élén halad. A következő két évben várhatóan 368 ezer négyzetméternyi új kereskedelmi központ épül Magyarországon, ezzel már 2,3 millió négyzetméterre nő az alapterületük.

A dobogó első helyén Spanyolország áll: kétmillió négyzetmétert épít 2007-2008-ban, míg egész Európa összesen 17 milliót. Spanyolországot követi Lengyelország 1,8 millió négyzetméterrel, és Törökország 1,6 millióval.

A közleményben kiemelik, hogy a skandináv államokban egyáltalán nem épülnek ilyen létesítmények a következő években, és a beruházások túlnyomó része, 58 százaléka Nyugat-Európában zajlik.

Magyarországon mind alapterületben, mind az egységek számában mintegy hétszeres növekedés állapítható meg. Budapesten túl most már a vidéki városok is egyre fontosabb szerepet kapnak mind a fejlesztők, mind a terjeszkedni kívánó kereskedők körében: 10 év alatt hatvanhatszoros, míg a budapestieknél mindössze ötszörös alapterület-növekedés figyelhető meg. Vidéken a vizsgált évek alatt harmincegyszeresére nőtt a bevásárlóközpontok száma, a fővárosban csupán négyszeresére.

Az integrált kereskedelmi központhoz hasonló – Amerikában “power center”, Angliában “retail park” néven emlegetett – centrumok egyre nagyobb számban létesültek a világon az utóbbi öt évben. A fejlődés iránya és tendenciája ma már az, hogy a hipermarketek és barkácsáruházak a kisebb szakáruházakkal együtt egyetlen óriási létesítményben integrálják. Ilyen beruházást indított az AIG/Lincoln ingatlanfejlesztő Market Central Ferihegy elnevezéssel.

A Vecsésen épülő kereskedelmi park Európa egyik első ilyen jellegű létesítménye. A ferihegyi létesítmény 44 ezer négyzetméternyi kereskedelmi és szolgáltatóegységgel, valamint 1.550 felszíni parkolóval várja majd a vásárlókat. A fejlesztő AIG/Lincoln további hasonló központok építését tervezi más vidéki városokban is, először Miskolcon, ahol a fejlesztésre kiválasztott területet már meg is vásárolta a cég.