Érezhető, hogy már van pénz a piacon – a BBR jelenti Cannes-ból

A 2011-es MIPIM is bizonyította, hogy megindult a befektetői aktivitás, azonban ez Közép-Kelet-Európa egészére még nem jellemző. Az idei kiállításon a városrégiók egyre nagyobb számban képviseltették magukat. A politikai döntéshozók és üzleti szereplők összefogásán alapuló régiós megjelenés, és a komplex, hosszútávra szóló, városfejlesztési stratégiák bemutatása jellemezte az expót.

Tarlós István főpolgármester aktív részvételével Budapest is megtette az első lépéseket afelé, hogy versenybe szálljon a Cannes-ban megjelenő fővárosokkal és régiókkal.

A Palais de Festival melletti mólóknál sorakozó jachtok számából és méretéből évek óta lehet következtetni az ingatlanpiac alakulására, most a pozitív elmozdulásra.
A vásárt 18 400 delegált (szakember, politikus) látogatta meg, ami 7%-kal több mint 2010-ben, köztük 4000 befektető volt a vásár látogatója, ami 2010-hez képest 6%-os előrelépés. Ilyen magas befektetői koncentráció sehol máshol a világon nem tapasztalható.

Érezhető, hogy már van pénz a piacon, bár CEE-SEE régiónkban ez elsősorban Lengyelországra igaz. Lengyelország feljövő gazdasági státuszára Dr. Nouriel Roubini is kitért csütörtök folyamán egy sorban említve az ország gazdasági potenciálját Törökországéval, Kínáéval és Vietnámmal. A befektetők a korábbiaknál lényegesen nagyobb biztonságot és transzparenciát követelnek, így hazánkban egyelőre az egyes alapokba, mint inkább konkrét fejlesztésekbe fektetnek be, de míg tavaly trendekről, idén már üzletkötésekről beszélgettünk.

A válság után érdekes tapasztalat, hogy azon városrégiók gazdasága és ingatlanpiaca állt hamarabb helyre, amelyek pénzügyi központként is működnek. Túl a Roubini professzor által említett országokon és a gazdaságilag erős német városokon, ez a trend jellemző volt többek közt New Yorkra, Londonra, Bécsre…

Városrégiók aggregált megjelenése a MIPIM-en

A városrégiók és a cégek közös standon, közös kampányban történő megjelenésének a példáját egyre több összefogás követi. Párizs és London után Nyugat-Európából már a francia, a belga és az angol városrégiók is nagy számban döntöttek ezen megjelenési mód mellett. Pl.: Bordeaux, Vallónia, Manchester, Leeds City Region. Ezekben az esetekben a standszereplők reprezentálják a városrégió gazdasági potenciálját. A Leeds City Region hatévnyi politikai mediáció és tervezés eredményeképpen lett kiemelt mintaprogram (Manchesterrel kettesben) az angol városrégiók közül, azzal a céllal, hogy egy erős brit gazdaságot nemzetközi porondon is versenyképes, erős városrégiókra építhessék föl. Leeds City Region esetén 10 polgármester működik együtt egy akkora régió promócióján és közös koncepción alakuló fejlesztésén, amelynek a gazdasága 9 európai országénál nagyobb.

Fontos látnunk, hogy a Budapest Business Region, amelynek határa Győr, Székesfehérvár, Kecskemét körénél húzódik, és amely a magyar gazdaság 70%-át képviseli, pontosan ezen az elven nagyon is versenyképes szereplő lehet akár Varsóval vagy Leeds-szel történő összehasonlításban is.

MIPIM a világ vezető ingatlan és városfejlesztési vására

Filippo Rean, a MIPIM új igazgatója nyilatkozatában az idei vásár sajátosságát így fogalmazta meg: ”Ami meglepett minket, az a rengeteg különböző országból érkező ambíciózus projektek és városok száma volt.” Idén sok dél-amerikai, amerikai, távol-keleti és afrikai ország jelent meg. Afrikából például Ruanda miniszterelnöke. Összesen 70 olyan polgármester volt jelen, akik több mint egymilliós városok vezetői. Köztük a legkiemeltebb figyelmet Boris Johnson London polgármestere kapta, akinek a beszéde alatt nem lehetett beférni a több ezres London-sátorba. Ez is mutatja, hogy a nemzetközi szakma igencsak érdeklőik a várostervezés és a fenntartható városfejlesztés témái iránt, hiszen ahogyan egy irodafejlesztés esetén nem a négyzetméteráron történő spórolás hogyanja a kardinális kérdés, hanem az ott dolgozó munkaerő környezet általi inspirálása, hatékonyságának, eredményességének növelése a kulcstényező. Ugyanígy a várostervezésnél is a megfelelő városi környezet az, ami segíti és elősegíti az ott élő és dolgozó emberek eredményes, hatékony munkáját, kreativitásának kibontakoztatását, és általános értelemben vett boldogulását.

A Budapest Bussiness Region összefoglalója

Az idei MIPIM-en a Budapest Business Region öt tagja vett részt kiállítóként: a Dunacity, a First Real Estate Solution of Kecskemét Region – EKIK, az Indotek Group, a Raiffeisen Evolution Development és a WING Zrt. Németh Bálint, a BBR képviseletében a következő pontokban foglalta a tapasztalatokat: „A MIPIMen idén azt láttuk, hogy számos városrégió, határozott jövőkép alapján 2030-ra, 2040-re – vagyis már a következő generációnak tervez. Teszik ezt azért is, mert a komoly fejlesztő és beruházó társaságok is oda mennek, ahol kiszámíthatóságot, átláthatóságot, következetes vezetést, egyértelmű jövőképet tapasztalnak.

Továbbá a következő 20 év nagy kihívása, hogy az energiahatékonyság, az IT szektor fejlődése és a demográfiai változások hatása jelentős változásokat fog okozni az ingatlan piacon. Várhatóan több lesz az idősek számára készülő egészségügyi és rekreációs komplexum, másképpen kerülnek integrálásra a fejlesztésekben az energiahatékony megoldások is, de említhetjük, hogy az online vásárlás térnyerése is hatni fog a retail szektor szerkezetére.

Magyarország és ezen belül is Budapest akkor lehet versenyképesebb, ha tiszta célokat fogalmazunk meg. Honnan hová szeretnénk eljutni a következő 10-20 évben, hogy városunkban termelékeny, boldog emberek éljenek és dolgozzanak. Ehhez a célkitűzéshez meg kell hallgatni a lakosság és a magánszektor véleményét, valamint integrálni minden érintett szereplőt, akik magukénak vallják és érzik a közösen kialakított célt. A nemzetközi példa azt mutatja, hogy az ér el sikert, aki a kitűzött és kommunikált végeredményhez igazította városrégiós struktúráját. Ha nem akarjuk a jelenlegi versenyképességünk apadását tapasztalni, igenis tűzzük ki célul, hogy Budapesten legyen jó élni, dolgozni, vállalkozni, üzletelni.”

Németh Bálint szerint izgalmas példa számunkra Birmingham, ahol a polgármester, szinte mozgalmi vezetőként szólítja meg a lelkes lakosságot, akiket egymillió nagykövetként aposztrofál. Két éve jelentettek be a MIPIM-en egy 20 évre szóló fejlesztési tervet. Jelenleg az eredményeikről számoltak be, az életminőség javítása, és a nemzetközi gazdasági kapcsolatok – Közel-Kelet, Kína, India terén. A „Global city, local heart” szlogen lényege, hogy a helyi lelkület és szellemiség alkotóerejével kívánnak a nemzetközi piacon versenyképes szereplőkként működni, fejlődni.

Az idei magyar és Budapesti szereplés kulcsfontosságú eleme volt Tarlós István főpolgármester úr látogatása, aki a stand megnyitását követően rendkívül sűrű napirend keretében magas rangú találkozókon, polgármesterek részére létrehozott szakmai programokon vett részt, valamint a vásár megtekintése alapján részleteiben kapott képet a MIPIM ingatlan kiállítások jellegéről és súlyáról. Nélküle a Főváros és a BBR által felsorakoztatott projektek jóval kisebb figyelmet kaptak volna egy ilyen nemzetközi porondon.

Jövőre Németország – Magyarország legfontosabb gazdasági partnere – lesz a MIPIM díszvendége, ezért érdemes lesz kiemelkedő figyelmet szentelni a 2012-es megjelenésre, és kihasználni arra, hogy egy jól felépített kommunikációval juttassuk célba az üzenetünket.

Cannesból jelentve elmondhatjuk tehát: tavaszodik, a nap már süt, de az idő még hűvös.