Fonódó villamos – Frankel Leó utcai alternatíva

A napokban új lendületet kapott a fonódó villamos körüli vita, azzal, hogy „független közlekedésmérnökök” alternatív megoldást ajánlottak fel a Margit híd alatti elvezetés helyett. A tanulmányt Láng Zsolt II. kerületi polgármester lelkesen üdvözölte, ám megkerülhetetlen, hogy megjegyezzük: a koncepció hemzseg a tárgybeli tévedésektől, s számos olyan szempontot nem vesz figyelembe, melyet már korábban megvitattak a tervezés során.

A mérnökhallgatók megoldása szerint a Margit híd alatti csomópontot a mostani állapotban hagyva a vágányok a Frankel Leó utcában futnának végig, ahol ezzel párhuzamosan sétálóutcát is ki lehetne alakítani, így megoldódna a fonódó villamos körüli legfőbb probléma.

Tervük azonban számos sebből vérzik, vagy épp olyan problémákat vet fel, melyek korábban – a most hirtelen nagyon lelkes – Láng úr érvrendszerében is megtalálhatóak voltak. A Frankel Leó utcai átvezetés első körben hatalmas közműkiváltásokat igényel. Így vízvezeték, csatorna és gázvezeték található az utcában, a Bem téren egy igen tekintélyes gázelosztó, illetőleg egy légópince, a felmerülő térrendezésről nem is beszélve. Ezek a Margit híd alatti elvezetés esetén nem állnak fent. Mérnökhallgatóknak ezekről az információkról tudniuk kellett volna, már csak azért is, mert a fonódó villamos terveinek immáron ’majd hatéves története során egyszer már elvetették ezt az ötletet, pontosan ezek miatt.

A közmű mellett azonban a tanulmány nem számol magával a Frankel Leó utcában lakókkal, akik számára a csendes, lakóövezeti jelleg megszűnne, így tiltakozásuk boritékolható, még hozzá teljes joggal. A VEKE információi szerint emellett ez az „alternatíva” négyszer annyi parkolóhelyet szüntetne meg, már pedig a kerületi polgármester eddig ténykedését ismerve eddig éppenséggel a parkolóhelyek száma volt politikájának középpontjába állítva.

Emellett – figyelem, közlekedésmérnökökről van szó – a Margit körúti 4-6-os, illetőleg a Frankel León átvezetendő fonódó villamos értelemszerűen feltorlasztaná a villamosokat, a nagyfokú zavarérzékenységről nem is beszélve.

Ebből látható, hogy a mérnökhallgatók terve – ami látszólag a projekt megmentésére született – valójában pontosan az ellenkezőt éri el, tovább húzza, vagy teljes egészében meg is akasztja a budai közösségi közlekedés teljessé tételét. Láng úr nyilván tisztában van azzal, hogy a déli Frankelen és a Bem téren keresztbe sosem lesz villamos közlekedés, így könnyű egy olyan tervet támogatni, ami sosem valósul meg.