Mi lesz a Déli pályaudvar sorsa?
Közeledve a négyes metró befejezéséhez (egyben az első metrókocsi reménybeli elindulásához) ismét előkerült a Déli pályaudvar megszüntetésének lassan fél évszázados terve. A Déli vasút, vagyis cs. kir. szab. Déli Vaspályatársaság egykori fejvégállomása ugyanis szinte létezése óta megosztja a várostervezőket. A pályaudvar megszüntetése egyben a budai, vagy inkább teljes budapesti kereskedelmi ingatlanpiacra hatással lesz.
A Déli megszüntetésének két komolyabb feltétele, hogy a Kelenföldi pályaudvar épületét és vágányhálózatát felújítsák (ez utóbbira a 30-as vonal felújításának második ütemében sor kerül), illetve a négyes metró befejezzék, illetve abban használható metrószerelvények közlekedjenek.
Új funkció
Várostervezési- és fejlesztési szempontból nem mindegy, hogyan folytatódik a Déli pályaudvar területének a sorsa. Alapesetben a kettes metrót a felszínen folytatni lehet Kelenföld felé, így bár lényegesen kisebb területen, de mégis csak helyet foglalna a tömegközlekedés, cserébe viszont a kiváló közlekedési lehetőség megmarad a térnek. Második lehetőségként az egész terület hasznosításra kerülhet (esetleg a metrót a felszín alatt vezetik Kelenföldre).
A Kővári György által tervezett, akkoriban rendkívül korszerű, ám modernitása miatt szeretve-gyűlölt épület valószínűleg eltűnik, mivel amúgy is felújításra szorul, emellett nehezen, vagy egyáltalán nem hasznosítható. A pályaudvar elbontásával kisebbrészben iroda, nagyobbrészben kereskedelmi kialakítás várható, de nem elképzelhetetlen a lakónegyed kialakítása sem, hasonló módszerrel mint, amit a Corvin sétány esetén már láttunk.
A pályaudvar kiköltöztetése Buda “kettévágottságának” százados problémájára jelent megoldást, hibás kivitelezés esetén azonban jelentősen romolhat a környék közlekedése, és építészeti arculata.
Bazsó Bálint