Hol tudunk spórolni az autózási költségeinken, ha minden drágább?
Benzinre, adókra, díjakra akár kétszer annyi is elmegy, mint tíz éve – egyedül a biztosítási költségeket lehet csökkenteni
A gépjármű fenntartási költségek jelentősen nőttek az elmúlt 10 évben. Ezek közül szinte csak a biztosítások körében tapasztalhatunk költségcsökkenést, ráadásul ez az egyetlen terület, amivel közvetetten más jellegű kiadásaink is tovább faraghatók: derül ki a PBA Biztosítási Alkusz Kft. elemzéséből. A gépjárművekhez kapcsolódó kiadások legnagyobb részét kitevő üzemanyagköltségek 2000-ről 2010-re 40 százalékkal lettek magasabbak, ráadásul 2011 folyamán további tetemes drágulás ment végbe, majdnem 15 százalékos. A teljesítményadó és az autópálya-matrica ára gyakorlatilag duplájára nőtt azonos időtávon. Abban, hogy az autók karbantartási költségei csak az infláció mértékével emelkedtek, nagy szerepe volt a válságnak, és az ennek nyomán ismét a szürke zónába visszahúzódó alkatrész-kereskedelemnek, és járműjavításnak, valamint a márkaszervizekre nehezedő ügyfélmegtartási kényszernek.
|
2000 |
2010 |
Változás % |
Éves benzin költség* |
253 800 Ft |
358 560 Ft |
141% |
Kötelező biztosítás |
23 000 Ft |
25 000 Ft |
109% |
Teljes körű casco |
107 000 Ft |
60 000 Ft |
56% |
Autópálya díj (havi jegy) |
2 400 Ft |
4 200 Ft |
175% |
Teljesítményadó |
5 856 Ft |
13 200 Ft |
225% |
*95-ös benzin, évi 12ezer km-es futásteljesítmény, 9l/100km-es fogyasztás (APEH/NAV adat)
Ha egy fővárosi család 4 éves, 1400 cm3-es 90 lóerős Opel Astráját vesszük, akkor tíz év távlatában elenyésző volt a kötelezőbiztosításának drágulása, reálértékben még kisebb is a teher, hiszen az elmúlt években egyre komolyabb a verseny ezen a fronton a biztosítók között. Amennyiben vidéken üzemel ugyanez az autó, akkor még abszolút értékben is csökkent a rá vonatkozó díj. Cascoját tekintve ez a típusú gépjármű már majdnem fele annyiért is biztosítható manapság mint 10 évvel ezelőtt. „A biztosítók nem csak belső működési hatékonyságukban versenyeznek, hanem egyre könnyebben is érhetik el ügyfeleiket alternatív értékesítési csatornákon, például alkuszokon keresztül. Az ebből keletkező megtakarítás a tarifákban is tükröződik.” – mutat rá a kedvező folyamatokra Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője. A hazai járműpark átlagéletkora és műszaki színvonala romlik, nem elégségesek a megtakarítások az autó lecserélésére, karbantartásra, ráadásul a hitelpiaci lehetőségek is beszűkültek. „Magyarországon 10-ből 4 autónak van casco-ja, ennek emelkedése lenne racionális, bárki pénztárcájához választható ugyanis megfelelő biztosítás, ami súlyos kiadásoktól menti meg a családot” – vélekedik Vass Gábor. A PBA ügyvezetője szerint a kötelező és a casco mellett mindenkinek érdemes elgondolkoznia a kiegészítő biztosításokon, melyek pár ezer forintért garantálják a nyugalmunkat többszázezres kiadások felmerülése ellen. Ilyenek a balesetbiztosítás, a kárrendezési asszisztencia, egyes jogvédelmi vagy kiegészítő felelősségbiztosítások, illetve a külön köthető üvegkár, vagy a munkanélküliség esetén a hitelterheket időlegesen kiváltó jövedelempótló biztosítások.
„Mindenkit a baleseti adó foglalkoztat, sokan csalódottak, hogy emiatt idén a kötelező biztosítás nem fog csökkenni. Pedig az adó nélküli nettó árak még mérséklődhetnek, ráadásul az sem mindegy, hogy milyen alapra jön rá a plusz 30 százalék, és az abszolút értékben milyen többletköltséget képez. Már csak emiatt is érdemes lesz idén is áttekinteni az autózáshoz kapcsolódó kiadásainkat.” – érvel a PBA ügyvezetője.
A statisztikai hivatal adatait áttekintve ugyanakkor az is megállapítható, hogy a gépjármű biztosításának költsége elenyésző része a teljes fenntartási költségének, illetve ha mindezt egy család teljes költségvetéséhez viszonyítjuk, nem éri el a 4%-ot sem. Az egy főre jutó kiadások statisztikai adatait megismerve levonható a következtetés, hogy kiemelkedően sokat költünk lakásfenntartásra, élelmiszerre és közlekedésre, pontosabban közlekedési eszközünkre.