Maffia a fuvarozási szakmában?

Kerülő utakra tévedt a fuvarozás, a szállítmányozó cégek utasait elszippantják a piac kalózai, az adót nem fizető szereplők. Negyedórával a busz hivatalos indulása előtt a buszmegállóból egy mikrobusz elviszi valamivel olcsóbban a menetrend szerinti járat orra elől az utasokat, vagy egy-egy kisautó “takarítja fel” a várakozókat.

Egymást kérdezgetik az álldogálók, jön-e még valaki, mert akkor kevesebbért megússzák. Ki ne ismerné a helyzetet? Az ilyen szabálytalanságok elkerülésére, a feketén fuvarozók visszaszorítása érdekében fogadott el sürgősségi rendeletet a kormány tegnap. Ennek lényege, hogy hat hónapra elvennék a feketézésen fogott autó rendszámát és a gépkocsi papírjait, illetve emellett tíztől tizenötezer lejig terjedő pénzbírságot is kiszabnának.

Többet várnak a cégek

“Ez még mindig kevés, az intézkedések végleges formáját még most várjuk” – mondta Orbán László, az Erdélyi Közúti Szállítók Egyesületének (EKSZE) elnöke. A kulcsszó továbbra is az ellenőrzés szerinte, ugyanis ha ez nem rendszeres, a hatóságiak pedig lefizethetőek és korruptak, a büntetési szigorításnak továbbra sem lesz semmilyen hatása. “Igen régi keletű problémáról van szó” – tette hozzá a szakember.

Mégis lesz útlezárás

A kormány feketeszállítás elleni sürgősségi rendeletével kapcsolatban Orbán elmondta, hogy körülbelül három hete a szállítók „fellázadtak” és a kalózkodás felszámolását kérték. Ezt követően a hatalmon lévők megígérték, hogy sürgősen kihoznak egy olyan határozatot, amely megoldja az egyre viszásabbá váló helyzetet.

Ez a szigorítás hiába született meg tegnap, az egyesületi elnöktől megtudtuk, hogy a 22-ére tervezett fuvarozói sztrájk még mindig aktuális. További problémákra kívánják felhívni a figyelmet, illetve a kormány által tett olyan ígéreteket kérnek majd számon, amelyek megvalósítása nem tart még sehol.

Elfuserált ellenőrzések

A feketén dolozó személyfuvarozók felbecsülhetetlen károkat okoznak – állítja Orbán László. A közúti hatóság és a rendőrség, pénzügyi ellenőrök és számtalan egyéb szerv feladata lenne, hogy rendszeresen figyelje az utakat, csakis így lehetne kiszűrni a szabálytalankodókat. Azonban a szakember szerint az illetékesek nem végzik rendesen a feladatukat. A feketén dolgozók felett sokszor azért húnynak szemet az ellenőrök, mert lefizetik őket, másrészt maguk a vizsgálatok is ritkák, illetve nem eléggé alaposak.

Maffia a fuvarozási szakmában

A fővárost elkerülő út elzárását tervezik a szállítmányozó érdekképviseletek április 22–25-én. Indoklásuk szerint megelégelték, hogy az adóelkerülők egy szűkebb csoportja ellehetetleníti a működésüket. „Olyan csalókról van szó, akik millió eurós tartozásokkal rendelkező cégeket döntenek be és számolnak fel, az adósság pedig az államot terheli” – állítják a fuvarozók képviselői. A megmozdulásban legalább tíz szervezet vesz részt.

Több ezer feketéző

Az engedély nélküli szállítás a forgalmas nemzetközi vonalakon, a népesebb városok között a legjellemzőbb, ugyanis az adócsalóknak is ott éri meg a legjobban dolgozni. A kalózkodók száma a legnagyobb Galac megyében, ahol a visszajelzések alapján mintegy ötezer illegális szállítmányozóról értesült az egyesület.

Kolozs megyében több százra, Hargita megyében húsz-harmincra tehető a görbe úton járók száma. A hivatalos szállítmányozók jelezni szokták, hogy indulásuk előtt pár percel elviszik utasaikat fél áron vagy olcsóbban, innen értesülnek az érdekvédők az aktuális helyzetről.

Veszélyes utaztatás

Mindamellett, hogy a “kerülő utakon” közlekedők az engedélyezett, hivatalos szállítók jövedelmének egy részét ellopják, az utasok biztonságát is veszélyeztetik, ugyanis az európai szabályozásokat nem tartják be (például naponta kilenc órát vezethetne csak egyhuzamban egy gépkocsivezető). Szakmai felkészültségük sem megfelelő, nemcsak anyagi, hanem közlekedésbiztonsági szempontból is komoly veszélyt jelentenek a társadalomra.

Korábban csillapodtak a kedélyek

A Romániai Fuvarozók Egyesülete (COTAR) korábban annak következtében fújta le a megmozdulást, hogy Emil Boc miniszterelnök megígérte: a kormány sürgősségi rendelettel szabályozná az áru- és személyszállítást, illetve büntetné az engedély nélkül dolgozókat. A fuvarozók több hete sürgetik a kormányt, tegye meg ezt a lépést; számításaik szerint a “kalózkodó” cégek adócsalása miatt az állam évente 300 millió eurót veszít.