Így döngölte földbe a fuvarozást a vírus!
A fuvarozást sokk-hatások érték: jelentős nyomás alá került a közúti, a légi, a vasúti és a vízi ellátási lánc, mivel a koronavírus-járvány világszerte még soha nem látott módon sújtotta az árufuvarozást. A vírus következményeit még nem tudhatjuk előre, azonban a Dachser friss elemzése szerint amikor nem lehet hosszú távra tervezni, akkor a stabilan működő logisztikai hálózatok különösen felértékelődnek.
Az időszámítás jelenleg két részre osztható: a koronavírus előtti és utáni időszakra. A kettő között – vagyis jelenleg – világszerte számos tényező megkérdőjelezhetővé vált a gazdaságban, a politikában és a társadalomban egyaránt. Lezárások vannak mindenhol, a fuvarozást sokkszerű hatások érik mind a mai napig.
A korlátozásokat ugyan elkezdték enyhíteni, azonban a közösségi és a gazdasági nyitás csak lépésekben indul újra. A fertőzés egy új, esetleg még pusztítóbb hullámával kapcsolatban továbbra is fokozott az aggodalom. Bármilyen megbízható előrejelzés elképzelhetetlennek tűnik mind a politikai döntéshozók, mind az orvosi és tudományos szakértők részéről. Egyetlen dolog biztos jelenleg, a bizonytalanság,
Amikor egyes termelési területek leállnak, vagy amikor egy teljes gazdasági ágazatnak – például a tétlen gépjárműgyáraknak vagy az lezárt szállodáknak és éttermeknek – hirtelen már nincs szükségük áruk szállítására, az nyomás alá helyezi a logisztikai hálózatokat. A hálózatokat jellegüknél fogva számos különféle elem alkotja, amelyek szorosan egymáshoz kapcsolódnak az ellátási láncok működtetése érdekében.
Ha az egyik elem leáll, az egész gépezet megérzi a hatásokat. „A folyamatban lévő fejlesztéseink szempontjából folyamatosan módosítanunk kell az üzleti döntéseinken és újakat is kell hoznunk.” – magyarázza Bernhard Simon, a Dachser vezérigazgatója. Elmondása szerint a Dachser mind központilag, mind az üzleti egységekben válságkezelési bizottságokat hozott létre, amelyek kiváló, átfogó információkat és támogatást nyújtanak az Igazgató Tanácsnak.
„Tekintettel az üzleti tevékenységek jelenlegi korlátozásaira, nem kerülhetjük el az ipari termékek üzletágában a volumen visszaesését, különösen Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban” – folytatja Simon. Ezekben az országokban a Road Logistics üzletágakban a szállított tömeg bizonyos esetekben 40%-os visszaesést eredményezett. ,,Telephelyeink kimagasló kezdeményező képességükről tettek tanúbizonyságot és teljes mértékben a vállalat érdekében cselekedtek.
Nekik köszönhetően képesek vagyunk rugalmasak maradni a válságban is, és alkalmazkodni a szállítmányozás megszervezésének körülményeihez, csökkentve a rendszeres menetrend szerinti járatokat.” – mondja Simon. ,,Az a tény, hogy ennyire széleskörűen vagyunk jelen az európai logisztikában és különféle vásárlókat és iparágakat szolgálunk ki, bizonyos mértékű védelmet nyújt nekünk abban, hogy reagálhassunk a feltételek változására.”
Míg a nagy élelmiszerfogyasztók, például a szállodák, éttermek és kávézók az év első felében eltűntek, a szupermarketekben a kereslet jelentősen megnőtt. Még ha a pánikvásárlás által kifosztott szupermarketek polcainak a látványától néhányan aggódtak is az esetlegesen megszakadt ellátási láncok miatt, a logisztika mindig is biztosított volt. Minden elfogyott elem automatikusan új megrendeléseket idéz elő, bár néhány napot igénybe vesz, amíg a kereskedő raktára megint megtelik és feltöltheti a polcokat árukkal.
A Dachser Air & Sea Logistics például felbecsülhetetlen szerepet játszik a Covid-19 elleni küzdelemben is, mivel az alapvető védőfelszereléseket a Road Logistics üzletággal együttműködésben szállítja az egészségügyi dolgozók számára a világ számos országában. A Dachser hisz abban, hogy az e fajta támogató cselekedetek és a folyamatban lévő napi üzleti tevékenység fontos üzenetet közvetít: telephelyein és világszerte az összes helyszínen az operatív munka hatékonyan működött a koronavírus-válság ellenére és ez vonatkozik mind a Road Logistics, mind a Air & Sea Logistics üzletágra. ,,Mindez azt jelenti, hogy a globálisan nehéz időkben is stabilan működünk” – teszi hozzá Simon.