Elképesztő az építőanyagok hiánya világszerte, és jövőre sem lesz sokkal jobb…

Az EUROCONSTRUCT brit elemzője, Harvir Dhillon szerint az elmúlt hónapokban az építőanyagok hiánya a növekvő inflációval párhuzamosan az egész világ építőiparának kínálati oldalát sokkolja. És úgy tűnik, hogy ez 2022-ig meg is marad.

Az ellátási lánc megszakadását számos tényező okozta. Ezek között volt a fűrész- és acélgyárak korlátozott kapacitása a környezeti tényezők miatt (pl. az erdőtüzek a főbb faexportőr országokban: USA, Svédország). (A magyar építési piacra, vagy a 19 európai ország építési piacára vonatkozó részletes előrejelzés megrendelhető a Buildecon-tól, az EUROCONSTRUCT magyar tagjától.)

Építőipari termelés az EU-ban: Ausztria az élen

Az építőanyagok iránti nagy kereslet a járvány után meglehetősen biztató volt és az építőipar sok országban bizonyította ellenállását az első leállások után. Az építőipari termelés az EU-ban 14%-kal nőtt 2021. 2. negyedévében, az előző év azonos időszakához képest. Az EUROCONSTRUCT országok közül három ország kifejezetten kivételes növekedést mutatott a járvány kezdete óta: Ausztriában 21%-kal nőtt az építőipari termelés a 2021. 1. félévében az előző év azonos időszakához képest, míg Franciaországban 38%-kal és az Egyesült Királyságban 53%-kal. Ez utóbbi teljesítménye teljes összhangban van Boris Johnson „Build Back Better” mantrájával.

Építőanyag-hiány: okok és következmények

Annak ellenére azonban, hogy némileg fellendült az építőipari termelés, éppen a járvány miatt előtérbe került az építőanyag-hiány. A világ nagy gyártói és exportőrei gyártási-forgalmazási gondjai rekord áremelkedést hoztak. A Drewry World Container Indexe szerint egy 40 lábas konténer költsége a fő útvonalakon 10,000 dollárra emelkedett, míg a járvány előtt 1,500 dollár körül volt. Ez a majdnem hétszeres szállítási költségnövekedés példátlan, a Szuezi-csatorna blokkolása és nemrég a kínai kikötői leállások jelentős fennakadásokat okoznak az áruszállításban.
Ezek az áremelkedések nemcsak az input árakban nyilvánultak meg, hanem kevésbé nyilvánvalóan, de az output árakban is: a beszállítók továbbhárították az input költségeket az ellátási láncra. 2021. 1. negyedévében az input építőanyag árak 2.7%-kal nőttek (negyedéves alapon), az output árak pedig 1,3%-kal. A hiány különösen aggasztó volt Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban és Olaszországban. Emiatt kimerültek a készletek, megnőttek az átfutási idők és a szerződéses viták.

 

A legdurvább áremelkedést mutató építőanyagok

Az Egyesült Királyságban működő Üzleti, Energiaügyi és Ipari Stratégiai Minisztérium (BEIS) nyomon követi az építőanyagárakat, és az idén júliusi adataik szerint a legnagyobb áremelkedést mutató anyagok a 12 hónappal ezelőtti adatokhoz képest a betonacél (+59%), az előre gyártott acél (+65%) és az importált rétegelt lemez (+82%). Ezek az elkeserítő adatok alátámasztják az árváltozás gyors ütemét, melyet az elmúlt hónapokban meg kellett szoknunk.

Ezen anyagok iránti kereslet számos okból megugrott. Az Egyesült Királyságban például a mélyépítés volt az építőipar motorja, és ezek a nagy projektek anyagigényesebbek is (pl: HS2 és a Crossrail munkálatainak felgyorsítása). Illetve a járvány megváltoztatta a fogyasztói preferenciákat. A távmunka és a karantén miatt az embereknek nagyobb térre lett szükségük. Mivel a költési lehetőségek beszűkültek, a háztartások megtakarításai nőttek, és ezzel együtt megnőtt a lakásfelújítás iránti igény is. Így nem meglepő, hogy tavaly a magánszektor lakásfelújításai jelentős növekedést mutattak.

Kamionsofőr-hiány

Az Egyesült Királyságon belüli logisztikát még a Brexit is szorongatja. Ez súlyosbíthatja az építőanyag-hiányt a következő hónapokban. Nemcsak az importvámok növelték a költségeket, a kamionsofőr hiány miatt a szállításban egyre nagyobb késések vannak. A brit Közúti Fuvarozók Szövetsége felmérése szerint a hiány két fő oka a nyugdíjba vonuló sofőrök (a fuvarozók átlagos életkora 55 év), valamint az Egyesült Királyság EU-ból való kilépése. A becslések szerint a sofőrhiány kb. 100,000 fő. De ez nemcsak a Brit-szigeteken gond, a Transport Intelligence kutatócsoport szerint a kamionsofőr-hiány Európa-szerte akár a 400,000-t is elérheti.

Mi várható?

A „normalizálódásra” vagy a járványt megelőző árakhoz való visszatérésre nem számíthatunk a közeljövőben, de még középtávon sem. Bár az árnyomás elkerülhetetlenül enyhülni fog ahogy a világgazdaság visszatér a régi kerékvágásba, és a gyártási korlátok enyhülnek majd, az építőanyag-válság hatása a jövő évre is ki fog tolódni. Ez kockázatot jelent az építőipar fellendülésére és sok projektet késleltetni fog az EUROCONSTRUCT országokban.

(A magyar verziót készítette: Falucskai Eszter, Buildecon.)