Ők nyernek a magyar olimpián

Csepelnek és néhány ingatlanfejlesztőnek kifejezetten jól jönne, ha 2020-ban tényleg megrendezhetnénk a nyári olimpiát. A fővárosi önkormányzat a múlt héten rábólintott a Városépítési Kiviteli Tervre (Master Plan), így elkezdődhet a pályázat közvetlen előkészítése.

Megnyúlhat a belváros, végre életet lehelnének a dunai közlekedésbe és növekedne Budapest turisztikai vonzereje, ha valóban nyári olimpiát rendezhetnénk. A kiszemelt terület Észak-Csepel, ahol magán az olimpiai helyszínen kívül, a sziget egy másik pontján egy másik, komplett kereskedelmi és lakóövezet alakulhat ki, átellenben pedig további két nagyobb ingatlanfejlesztés van előkészületben. Utóbbiak ugyan nem az olimpia miatt épülnek, de nyilván profitálnának a nagyobb figyelemből.


Az olimpiai létesítmények látványterve Csepel északi részén

A most elfogadott, aktualizált tanulmány szerint az olimpia teljes támogató infrastrukturális feltételrendszere és a sporthelyszínek biztosítása (2009-es áron) összesen 3 838 milliárd Ft-ot tesznek ki. A teljes felkészülési költség 84%-a infrastrukturális beruházásokhoz kötődik, a közlekedéssel kapcsolatos projektek értéke közel 3 000 milliárd Ft. Az összes projektből értékben az országos fejlesztések 42%-kal, a fővárosiak 58%-kal részesednek.

 

Terv-kavalkád Csepelen

Csepel lehet az igazi győztes, hiszen az egyébként is tervezett infrastrukturális beruházások fellendíthetik a sziget életét. Hidak, utak épülnének illetve kizöldítenének több barna övezetet, elhagyott, lerobbant ipari területeket fejlesztenének.  Az eddigi tapasztalatok szerint az olimpiai helyszínekhez közeli ingatlanok értéke minden esetben jelentősen növekedett, vagyis a csepeli és az ahhoz közeli fővárosi körzetekben ingatlannal rendelkezők többsége jól járna.

Van egy önálló, az olimpiai objektumoktól független koncepció is, a Csepel SC Alapítványé. Az a terv a Béke térhez közeli területre terjed ki. A három szakaszban, 2020-ig szóló projekt 2014-ben záródó első ütemében 5-6 milliárdot költenének sportcélú, 15-16 milliárd forintot szolgáltató és kereskedelmi célú fejlesztésre. Az első kapavágáshoz azonban a sportcélú felhasználás kizárólagosságát előíró fővárosi szabályozási terv módosítására van szükség.

Az első szakaszban egy fedett uszoda, továbbá egy-egy sport-, birkózó- és vívócsarnok, fitneszterem és pihenőpark megépítése szerepel. A második és harmadik ütemben egészségügyi rendelők, lakások, irodaházak, üzlethelységek és közösségi parkok, bowling és fallabda-pálya, kiállító terem, valamint az egyesületek klubszékházainak felépítését tervezik. Ezek a tervek még egy-másfél éve születtek, de azóta nem közölték, hogy módosítottak volna rajtuk. Ha mégis, akkor az legfeljebb későbbi kezdést hozhatná, ami akár jó is lehet, hiszen egy kedvezőbb piaci környezetben tárgyalhatnak a hitelekről.

Ugyancsak a szigetcsúcson van két óriási, összesen 250 hektáros telek, amelyek a spanyol Fadesa tulajdonában vannak. A cég egyelőre hallgat, de két éve intenzív munkaerő toborzásba kezdett, kifejezetten a későbbi projektre vagy projektekre készülve. Az eredeti tervek szerint a cég legalább ezer lakást és szabadidős létesítményeket építene.

Szomszédok is profitálhatnak

A Csepel-szigettől néhány száz métere északra lévő VITUKI-telken a WING tervez egy nagy, vegyes funkciójú komplexumot. A terveket a brit Foster tervező iroda készítette, a magyar társaság kedden áll a sajtó elé ezekkel. Előzetes nyilatkozatokból azt lehet tudni, hogy több, mint ezer lakás, 100 ezer négyzetméter iroda és hotel is lesz a területen, különösen az utóbbinak jön jól a lehetséges csepeli olimpiai helyszín.

A sziget észak-keleti csücskével szemközti, soroksári Duna-szakasz a Quaestor-Gropius páros területe. Projektcégük szeretné megépíteni a DunaCity névre hallgató, 1,2 milliárd forintra becsült beruházást, amelyben több száz  ezer négyzetméter iroda, több ezer lakás, hotel és kereskedelmi központ is lehet.  A cég már jelentős infrastrukturális fejlesztéseket hajtott végre, de a válság rossz ütemben kapta el a projektet. Egyelőre nem tudni, hogy folytatható-e a beruházás, s ha igen, akkor mekkora eltolódás lesz. Az eredeti tervek szerint 2016-ban kellett volna befejezni.