Növelhető a logisztikai szolgáltató központok versenyképessége
A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint a hazai raktárak és logisztikai központok versenyképességének fenntartása és az ország regionális szerepének erősítése érdekében a következő európai uniós pályázati ciklusban is szükség lesz a logisztikai iparág támogatására.
A Szövetség ezért a beruházási és fejlesztési pályázatok mielőbbi meghirdetését sürgeti a logisztikai infrastruktúra fejlesztése és a logisztikai oktatás területén. A fejlesztések nélkül a hazai logisztikai szektor piacot veszíthet a térségben, és munkahelyek szűnhetnek meg.
Az MLSZKSZszerint a logisztikai szektor célirányos fejlesztése nélkülözhetetlen Magyarország regionális versenyképességének megőrzéséhez és megerősítéséhez. A Szövetség már korábban négy pontban határozta meg a hazai közlekedéslogisztika főbb kitörési lehetőségeit, ezek egyike a logisztikai szolgáltató központok fejlesztése. „Bár az elmúlt időszak előrelépést hozott a vasútfejlesztés terén, a logisztikai szolgáltató központok versenyképességét még javítani kell. A most elkészült elemzésünk szerint a vissza nem térítendő támogatások nélkül a hazai raktárlogisztika területén jelentősen esni fog a beruházási hajlandóság, emiatt a foglalkoztatási mutatók is romlani fognak” – mondta el Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke.
A Szövetség a tanulmányában arra hívja fel a figyelmet, hogy miközben Magyarország logisztikai vonzereje nő a nemzetközi kapcsolatok erősödésével, az alultőkésített hazai kis- és középvállalatok további fejlődését támogatni szükséges azért, hogy megőrizzék piaci pozíciójukat. A hazai KKV-k versenyhátrányának egyik oka, hogy a beruházni kívánó magyar logisztikai vállalkozások korábban csak magas kamat mellett – 8-10 éves futamidővel, extra biztosítékok ellenében – jutottak banki hitelhez, miközben megjelentek olyan pénzügyi befektetők, amelyek nagyon alacsony hozamelvárás mellett, kedvezőbb feltételekkel és hosszú távon képesek biztosítani egy-egy projekt finanszírozását. A versenyhátrány másik oka, hogy bővült a piacon az igénybe vehető raktárak száma és kapacitása olyan ipari ingatlanokkal, amelyek korábban termelő feladatot teljesítettek.
Ennek eredményeként a korábbi 4,5-5 euró/négyzetméteres havi bérleti díjak 3,5 euróra estek vissza, amit a kevésbé tőkeerős hazai szolgáltatók már nem képesek ellensúlyozni. A piaci környezetváltozás másik következménye, hogy a kiélezett versenyhelyzet miatt új szolgáltatói magatartás jelent meg: egyes szolgáltatók mélyen a piaci átlagárak alatt vállalnak el megbízásokat a túlélésük érdekében, amellyel még saját működési költségeiket sem tudják kigazdálkodni. A megszorult vállalkozások vagy tönkremennek, vagy a szürkegazdaság irányába mozdulnak. A megbízók is komolyan károsulhatnak, mert a finanszírozási nehézségek miatt romlik a szolgáltatás biztonsága és színvonala, az árusérülés és áruvesztés pedig ügyfélvesztéshez vezet.
Az MLSZKSZ tanulmánya megállapítja, hogy a hazai vállalkozások által üzemeltetett logisztikai szolgáltató központok akkor képesek hosszú távon eredményesen működni és regionális logisztikai feladatokat megnyerni és megtartani, ha beruházásaikat az önerő mellett uniós támogatások segítségével tudják megvalósítani. Habár a Magyar Nemzeti Bank által 2013. április 4-én bejelentett, a kis- és középvállalkozások gazdasági tevékenységét előrelendítő kezdeményezése segítség lehet a piaci szereplőknek, az európai uniós források hiányában vagy hitelfelvétel esetén jelentősen romlik jövedelmező képességük. „Szövetségünk véleménye szerint még a mostani európai uniós pénzügyi ciklusban újra kellene nyitni a logisztikai fejlesztési pályázatokat a logisztikai infrastruktúra fejlesztése és a logisztikai oktatás, például a tehergépjármű-vezető, a targoncavezető, a raktározási szakember-képzés területén. Ugyanakkor a soron következő ciklusban is szükség van a logisztikai fejlesztéseket támogató, vissza nem térítendő forrást biztosító pályázatokra. Néhány feltétel módosításával jelentősen lehetne javítani a hatékonyságot és a hozzáférhetőséget. Ezért a Szövetség egy olyan szakmai ajánláson dolgozik, amely javítja a pályázati források eredményes lehívását, erősítve ezzel Magyarország és a hazai logisztikai szektor versenyképességét” – mondta Fülöp Zsolt.