Nehéz pótolni a turisztikai piacon az Üdülési Csekk kiesését

Nem indult ígéretesen az év a turisztikai piacon. A belföldi vendégéjszakák száma nem alakul biztatóan, igaz, a magas euró árfolyam miatt hazánk kedvező úti célt jelent a külföldi turisták számára. A hazai vendégkör tekintetében a SZÉP kártya akár kedvező változást is hozhat, az előrejelzések alapján az elkövetkező hónapok magasabb forgalmat produkálhatnak.

A hazai turisztikai szervezetek rövidtávon nem reménykednek látványos fellendülésben. A szállodaszövetség szerint a régióban az egyik legmagasabbnak számító adóterhek jelentősen rontják az ágazat versenyképességét, a marketingre a szükségesnél még mindig kevesebb pénz jut. A Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP kártya) elterjedése azonban kedvezően hathat a belföldi forgalomra.   

A Malév csődjét továbbra sem heverte ki az üzleti turizmus, a visszaesést azonban ellensúlyozta a fapados légitársaságok által üzemeltetett járatok számának növekedése. A KSH legfrissebb adatai szerint, ha  szerény mértékben is, de összességében nőtt az első negyedévben a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma és az ebből származó bevétel is. A korábbi időszakhoz hasonlóan továbbra is jól teljesítettek a négycsillagos szállodák, míg az ötcsillagos hotelekben a vendégek száma és az  eltöltött idő is mérséklődött – a már említett nemzeti légitársaság leállása miatt elsősorban Budapesten. A statisztikák alapján márciusig bezárólag 1,292 millió vendég 3,15 millió vendégéjszakát töltött el nálunk; a külföldi beutazók számának növekedése mindenképpen kedvezően hatott, ez tudta ugyanis országosan ellensúlyozni a belföldi utazók számának visszaesését.

Az előbbieket erősíti meg Kerek Péter, az ország különböző részein több,, elsősorban négy és ötcsillagos szállodát üzemeltető Accent Hotel Management Kft. marketing vezetője is. A szabadidős turizmus növekedése jótékonyan hatott fővárosi szállodáik kihasználtságra, az euró erősödése következtében a bevételek szintén jól alakultak. A budapesti szállodáikba érkező vendégek tekintetében az április minden várakozást felülmúlt. Előrejelzéseik szerint idén a tavalyinál is erősebb nyári forgalmat várnak.

A jól fizető külföldi vendégkör egyre gyakoribb a vidéki, magasabb kategóriákban. A két ötcsillagos hotelt is működtető cég tapasztalatai szerint a forint gyengélkedése kedvező ár-értékarányát jelent a turisztikai szolgáltatások tekintetében a régiós versenytársakhoz képest. A hazai vendégkör ugyanakkor elmaradni látszott. Hévíz egyetlen ötcsillagos szállodájában, a Lotus Therme Hotel & Spa-ban a magyar vendégéjszakák száma 15 százalékos csökkenést mutatott az év első négy hónapjában a tavalyi év hasonló időszakához képest- emelte ki Pusztai Erzsébet, a szálloda igazgatója. Igaz, az idei hosszú hétvégék miatt akár javulhat is a helyzet, hiszen a visszafogott Húsvét után május első hétvégéje erősen zárt, és a foglalások alapján jól alakul a Pünkösd is. A szakember szerint viszont jól látszik, hogy a vendégek egyre árérzékenyebbek. A SZÉP kártya eddigi forgalma még messze nem kompenzálja a megszűnő üdülési csekk miatt kieső forgalmat.  Ez utóbbi fizetőeszközöket nézve szállodájukban 60 százalékkal esett vissza a forgalom a tavalyi év első harmadához képest.

A szállodaszövetség szerint a szálláshelyek iránti belföldi kereslet alakulásában sokat segíthet a Széchenyi Pihenőkártya. Eddig mintegy 550 ezer SZÉP kártyát bocsátottak ki, de ezek felhasználása a hazai szállodákban az első negyedévben igen szerény volt. A szakmai

szervezet nem reprezentatív felmérése szerint január és március között a SZÉP kártya és az üdülési csekk együttes forgalma mintegy harmadával volt kevesebb, mint az egy évvel korábban beváltott üdülési csekkek értéke. Az Üdülési Csekk kiesését ugyanis egyelőre messze nem pótolja az új cafeteria elem bevezetése. A belföldi vendégek által az elmúlt években használt csekk után a SZÉP kártya használata viszonylag nehezen terjed – emelte ki Kerek Péter, aki szerint komoly kérdés a jövőre nézve, hogy milyen ütemben érik majd be a rendszer. Jelenleg nem túl kedvezőek a tapasztalatok az Accent által üzemeltetett vidéki szállodákban, egyedül a most induló balatoni szezon foglalásainál érzékelt SZÉP kártyás érdeklődők száma adhat okot reményre. A szállodaszövetség szintén arra számít, hogy a SZÉP kártya felhasználása várhatóan a nyári hónapokban nőni fog. Igaz, a szakemberek arra is felhívják a figyelmet, hogy ma még nem lehet megbecsülni, a kártyaforgalom éves szinten hogyan alakul majd a szállodákban.