Metro, Tesco, IKEA: gigászok harca a vásárlókért

A Deloitte idén is összeállította a legerősebb kereskedelmi láncok rangsorát. Az élmezőny legnagyobb meglepetése, hogy leesett a dobogóról a brit Tesco: a hazánkban is egyre több üzletet nyitó áruházláncot a német Metro csoport utasította maga mögé. A rangsor első helyén továbbra is az amerikai Wal-Mart csoport áll – írja a Pénzcentrum.hu.

A Deloitte, a világ egyik legnagyobb könyvvizsgáló, tanácsadó cége idén
is összeállította a legnagyobb kereskedelmi láncok rangsorát. A
felmérés szerint az első helyen – a korábbi évekhez hasonlóan – az
amerikai Wal-Mart csoport áll, amelynek 2008. évi árbevétele 401
milliárd dollárt tett ki.

Amellett, hogy a Wal-Mart Amerika – és
a világ – legnagyobb kiskereskedelmi cége, árbevétele alapján bolygónk
legnagyobb vállalatának tekinthető. A cégcsoport dolgozói létszámát
tekintve is hihetetlen adatokat mutat: 8 ezer áruházával 15 országban
van jelen, összességében pedig több mint 2 millió alkalmazott dolgozik
az amerikai vállalatnak. A Forbes magazin legutóbbi milliárdos-listáján
a TOP 10-ben a Wal-Mart áruházlánc alapítójának négy leszármazottja is
helyet követelt magának.

A rangsor – immár 10 éve – második
helyezettje a francia Carrefour, 127 milliárd dolláros forgalommal. A
csoport 36 országban van jelen, összesen több mint 14 ezer áruházzal.

A
harmadik helyen idén meglepetés született: első ízben utasította
ugyanis maga mögé a német Metro csoport a brit Tescót, így a világ
harmadik legnagyobb áruházlánca lett. A vállalatcsoport 300 000
alkalmazottat foglalkoztat, és 32 országban 2200 üzlettel van jelen a
világ kereskedelmében. A csoporthoz tartoznak a Metro/Makro Cash &
Carry mellett, a Media Markt és Saturn elektronikai láncok is.

A
Deloitte adatai szerint a TOP 10-ben még másik két német áruházlánc
szerepel: a Lidl boltokat üzemeltető Schwarz csoport 79 milliárd
dolláros forgalommal az 5., míg a nagy konkurens Aldi a 9. helyen
szerepel, 66 milliárdos forgalommal.

Piaci részesedésük
arányában – regionális eloszlásban – egyértelműen az USA jár az élen,
megelőzve Japánt, Németországot, és az Egyesült Királyságot is. Magyar
áruházlánc nem található a 250 legnagyobb között, szomszédjaink közül a
SPAR (Ausztria) a 72., a Poslovni sistem Mercator (Szlovénia) pedig a
198. helyen szerepel. A hazánkban is ismert láncok közül (a fentieken
kívül) az Auchan a 13., az IKEA csoport a 30., az Inditex (Zara,
Pull&Bear) az 54., a Praktiker pedig a 147. helyen található.

Az
eladási adatok tekintetében jól látszik, hogy a legnagyobb forgalmat az
FMCG-szektor (Fast Moving Consumer Goods, azaz gyorsan forgó, napi
fogyasztási cikkek) bonyolítja. Ide tartozik például a Tesco, az
Auchan, vagy az Aldi. Második helyre az úgynevezett keményáruk, azaz
műszaki termékek, barkácscikkek, háztartási cikkekre, bútorok
forgalmazói kerültek. A ruházati ipart megelőzik a legszélesebb
kínálatot nyújtó üzletláncok, azaz az úgynevezett diverzifikált
kategória. (Ide sorolják a szekamberek például a Metro csoportot is).

Szembetűnő,
hogy a legnagyobb kiskereskedelmi láncok 5,5 százalékkal növelték
bevételüket, 3,8 ezer milliárd dollárra a 2009 júniussal végződött
pénzügyi évben, a 250 legnagyobb cégcsoport többségénél a
jövedelmezőség 2,4 százalékra csökkent az előző évi 3,7 százalékról.