Kínai pénzből épül a Belváros és a Liszt Ferenc repülőtér közötti vasút és a napelemgyár

A belváros és a Liszt Ferenc repülőtér közötti vasúti beruházás részletei, az egymilliárd euróval támogatható projektlista tartalma, illetve a finanszírozás technikája, valamit a tervezett logisztikai- és kargóközpont megépítésének keretei is szerepeltek Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter pekingi tárgyalásainak első napján.

A miniszter Pekingben azt is megerősítette, hogy a kínai fél ígéretének megfelelően vásárol magyar állampapírokat, és forint kibocsátású értékpapírokat is. A Malév sorsát érintő fejleményekről egyelőre nem árult el részleteket. A mostani utazás egyik fő célja, hogy a szakértői egyeztetéseket követően politikai szinten is lezárjon már eldönthető kérdéseket, ügyeket  – mondta Fellegi Tamás, utalva a gazdasági vegyes bizottság budapesti ülésén és a júniusi kínai miniszterelnöki látogatás során kötött megállapodásokra.

 

A részletekről szólva a tárcavezető elmondta: a China Railway Construction Corporation (CRCC) építőipari cég elnökével átbeszélték a korábban már egyeztetett projekteket. A cég vezetője támogatja, hogy a megvalósuló beruházásokban jelentős magyar beszállítói hányad legyen. Ez azt jelenti, hogy még ha kínai fővállalkozó is lesz a kivitelezés élén, meghatározó mértékben fog magyar alvállalkozókkal és beszállítókkal dolgoztatni.

 

A jelek szerint a főváros és a Liszt Ferenc repülőtér közötti vasút összeköttetést biztosító projekt lesz az első. A miniszter megjegyezte: ez belefér abba a technikai-műszaki feltételrendszerbe, amelyet a kínai fél felállított, Magyarországnak pedig kiemelt politikai és gazdasági prioritás. A kínai miniszterelnök által megjelöl projektfinanszírozási keretből finanszírozni is lehet. Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója partnerével a szükséges dokumentumokat aláírták – tájékoztatott Fellegi.

 

A kínai fejlesztési bank (China Development Bank) vezetésével az általános együttműködési keretekről folytattak megbeszéléseket, illetve arról, hogy milyen technikával, milyen módon történjen a projektek finanszírozása Magyarországon az egymilliárd euróból. Magyarországon a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) a kijelölt intézmény arra, hogy a pénzek folyósítását, a projektek finanszírozását bonyolítsa. Csütörtökön az MFB részéről Urbán Zoltán vezérigazgató-helyettes részvételével a szakemberek véglegesen is tisztázták, hogy a keret felhasználásában a kínai és a magyar fél számára milyen döntési pontok fontosak, majd plenáris ülésen sikerült a szakértők által részleteket jóváhagyni.

 

Fellegi Tamás beszámolt arról is, hogy a közeljövőben két megállapodás megkötésére készülnek: “Az egyik az egymilliárd euró felhasználásának technikájáról, feltételiről, körülményeiről szól, ezt feltehetőleg Budapesten a Kínai Fejlesztési Bank kormányzója és jómagam fogjuk aláírni. Emellett a két fejlesztési bank a projektek listájáról és azok megvalósítási üteméről a jövő év elején fog aláírni egy szerződést” – mondta.

 

Az elképzelések szerint a projektek egyenkénti jóváhagyást követően kerülnek a keretbe, tehát nem törekszenek egyszerre annyit összegyűjteni, hogy kitöltsék az egymilliárd eurót. A keret egyébként felülről nyitott, ami azt jelenti, hogy ha az első projektek bizonyítják, hogy a két fél jól együtt tud működni, az összeg növelhető – jelezte a miniszter.

 

A projektlistára vonatkozó kérdésre Fellegi Tamás azt mondta, hogy a lista egyelőre nem publikus, de annyit elárul a már említett reptéri vasút mellett a készülő szolnoki citromsav gyár és a berettyóújfalui napelem gyár is szerepelhet rajta. Ezen kívül intenzíven foglalkoznak a tervezett logisztikai és kargóközpont feltételeinek megteremtésével, részleteinek a kidolgozásával. A miniszter szerint egy rendkívül komplex gazdaságfejlesztési elképzelést kell megvalósítani.