Így építs plázát! – Döntő tényezők a kereskedelmi ingatlanfejlesztésben
A kereskedelmi ingatlanfejlesztés során a fejlesztők és üzemeltetők, nagy hangsúlyt helyeznek a vásárlóerő, vásárlói szokások, konkurenciaelemzés, majd nyitás után az elégedettségi vizsgálatok elvégzésére és folyamatos frissítésére.
A legfontosabb szempont a vásárlási helyszínek kiválasztásában a termékek
minősége és árszínvonala, illetve az üzlet választéka – derül ki a Hypo
Alpe-Adria Leasing elemzéséből, amely a magyar kereskedelmi ingatlanpiacon
kialakult trendeket, a fejlesztői és a vásárlási szempontok alakulását
vizsgálja.
A választékot
értékelve a fogyasztók jellemzően a minőség és az árszínvonal arányosságát
várják el. Különböző fogyasztói megkérdezések eredménye szerint a választék, a
frissesség, valamint a minőség is előkelő pozíciót ért el.
Az üzletek
kiválasztásában szintén fontos szempont a lakóhelyhez vagy munkahelyhez való
közelség, ez különösen a napi bevásárlások esetében merül fel. A legtöbben a
kisebb önkiszolgáló boltokat keresik fel, a vásárlók kétharmada legalább hetente
egyszer vásárol ott. A hipermarketeket inkább a nagyobb bevásárlások alkalmával
keresik fel a vásárlók, a heti-kétheti bevásárlók aránya éppen a vásárlók felét
teszi ki. A szakboltokba, piacokra szintén ritkábban járnak vásárolni az
emberek.
A kereskedelmi ingatlanfejlesztések piaca ennek megfelelően
alakul: láthatóak a még mindig dinamikus plázafejlesztési és más nagy léptékű
programok, miközben érezhetően elindult a belváros újraélesztése is.
Döntő kritériumok
Az elemzés alapján a bevásárlóközpontok
építésénél és működtetésénél a következő kritériumok alapvető fontosságúak:
- Kedvező lokáció
- A bérlői mix kedvező megoszlása, az élelmiszer hyper- vagy szupermarket
megléte - “Teljes bevásárlóközpont-koncepció“ és hozzáértő menedzsment
- A látogatási gyakoriság megfelelő értelmezése: a “betérés” nem egyenlő a
vásárlással - Állandó, professzionális kutatás, vásárlói elégedettség vizsgálat, amely
információt ad az erősségekről és gyengeségekről - Az egyes bevásárlóközpontokba látogatók átlagosan legalább egy másik
központot is rendszeresen felkeresnek, ezért nagyon fontos a versenytársak
ismerete, profiljuk, erősségeik és gyengeségeik tanulmányozása.
Az
ingatlanfejlesztés egy meglevő ingatlan értékét, használhatóságát növeli azzal,
hogy hozzáadott értéket teremt egy ingatlanon, vagy ingatlanok csoportján. “A
sikeres fejlesztés a fejlesztő számára, és a leendő végfelhasználó illetve
bérbevevő számára is hasznos, a vállalkozás pénzügyi eredménye mellett
gazdagodik az épített környezet, és megfelelő ingatlantermékhez jutnak azok a
vásárlók, illetve bérlők, akiknek igényeit, minőség és elhelyezkedés szerint
kielégíti a megvalósított projekt -emeli ki Dr. Mátyás László a Hypo Alpe-Adria
Leasing Zrt. ingatlanfejlesztési üzletágigazgatója.