E-útdíj: sokat fizethetnek a kamionosok kilométerenként

Továbbra is júliustól tervezik elindítani a használattal arányos útdíjfizetést a fő- és a gyorsforgalmi utakon. A két-, három-, illetve négytengelyes járműveknek 15-20 százalékos különbség lehet az árban a motorok környezetvédelmi besorolása alapján is.

A kormány a tervek szerint július elsején vezeti be a használatarányos útdíjat. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkár a Kossuth Rádió G7 című műsorában beszélt arról, hogy mennyit kell fizetni az úthasználatért és mire fordítják a befolyó összeget. A legfontosabb feltétel ahhoz, hogy a rendszert július elsején bevezessék a kivitelező kiválasztása, megtörtént, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. áprilisban megkötötte a vonatkozó szerződést, mondta az államtitkár.

A törvénytervezet szerint az autósok önbevallásos módszer szerint fizetnek majd, ez külföldön is így működik. Egy szerveren összefutnak az adatok, az ellenőrzés során működő kamerák, mozgó ellenőrző pontok ezt az adatbázist használják, s ha valaki jogosulatlanul közlekedik, jelzést adnak le, s a bírságoló autók megállíthatják az adott járművet. Az autósok több módon tudnak majd fizetni, akár interneten, bankkártyával, üzemanyagkártyával is


Az alsó határ a kéttengelyes járműveknél főutakon körülbelül 17 forint lesz kilométerenként, a legmagasabb kategória a négytengelyeseknél a gyorsforgalmi utakon a legkedvezőtlenebb környezetvédelmi besorolásnál 85 forintot is eléri, tájékoztatott az államtitkár.

 

Éves szinten 150 milliárd forint bevételt kell a tehergépjármű forgalomból a 6300 kilométeres úthálózaton a rendszernek kitermelnie, s úgy tűnik, a vonatkozó díjszabással ezek a számok tarthatók, mondta Völner Pál. Hozzátette: az útdíj pályázattal kapcsolatban kifogásként egyedül az merülhet fel, hogy a rendszer mennyiben felel meg az uniós irányelv előírásainak.