Meghökkentő szálláshelyek

Kellemetlen meglepetés érheti azokat, akik látatlanban foglalták le szállásukat, ugyanis az Európai Unión belül is több mint harmincféle besorolási rendszer él a szálláshelyekre vonatkozóan. Az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának közleménye szerint amíg nincs egységes kategorizálás, érdemes utánanézni, hogy az adott országban mire számíthat a vendég.

A szálláshelyeknek nemcsak a kategória, hanem a komfortszint szerinti besorolása is jelentősen eltér egymástól az egyes tagállamokban. Mi több, számos tagállamban, például Skandináviában nem is létezik kötelező szálláshelyi besorolási rendszer. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az európai kontinensen legelterjedtebb csillagos szálláshelyi besorolási rendszer kritériumai országonként eltérőek – figyelmeztetnek az európai fogyasztóvédők.

A tájékozódás rendkívül fontos, mert egyáltalán nem biztos, hogy a célországban természetes az, ami nálunk megszokott, nem biztos, hogy – ha egyáltalán ott él a csillagokkal fémjelzett rendszer – ugyanazt foglalják magukban az egyes kategóriák, mint Magyarországon. Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata a nyilvántartásba vett ügyek alapján maga is úgy tapasztalta, az európai fogyasztóknak gondot jelent az Európai Unión belüli egységes szálláshelyi besorolási rendszer hiánya.

Számos tagállamban, például Skandináviában nem is létezik kötelező szálláshelyi besorolási rendszer. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az európai kontinensen legelterjedtebb csillagos szálláshelyi besorolási rendszer kritériumai országonként eltérőek. Az Európai Unió összes tagállamára, valamint Izlandra és Norvégiára kiterjedő átfogó felmérés lefolytatását követően ezért 2009 végén az Európai Fogyasztói Központok Hálózata közzétette “A Szálláshelyek Besorolási Rendszere az Európai Unióban” című kiadványát.

A kiadvány országonként, illetve Belgium, Olaszország, Spanyolország és Olaszország esetében régiónként ismerteti nemcsak a szálláshelyek besorolási módját, hanem az azokhoz tartozó kritériumrendszert is. Feltünteti továbbá azon illetékes turisztikai hatóságokat, amelyekhez a fogyasztók kérdéseikkel és panaszaikkal fordulhatnak.

A kiadvány tájékoztatást nyújt arról is, hogy az adott állam szálláshelyei árába a reggeli ára főszabályként beletartozik-e, illetve, hogy a szállásköltség magában foglalja-e az összes adót és illetéket, valamint hogy a fogyatékkal élők számára kötelező-e szolgáltatásokat és különleges létesítményeket biztosítani.