Vége az aranykornak Csehországban?

Bár korábban az a tendencia érvényesült Csehországban, hogy bármihez fogtak a retail fejlesztők minden sikerre vezetett, ennek az időszaknak úgy tűnik végleg leáldozott. A fejlesztők inkább Ukrajnában, Romániában és Oroszországban látnak komoly fejlesztési potenciát, ahol még nagy a kielégítetlen fogyasztási javak iránt megnyilvánuló kereslet – írja a PropertyEU.

Vége
a retail arany korszakának Csehországban, legalábbis a globális ingatlan
tanácsadó DTZ szerint, a kiskereskedelmi piac Prágában és Csehország más
városaiban is, egyre inkább érzékeli a telítődöttséget. Lecsengett tehát az az
időszak, amikor bármihez fogtak is a fejlesztők, az meghozta a sikert, s
pontosan ezért Csehország helyett, egyre többen fedezik fel az Ukrajna,
Oroszország és Románia által nyújtott lehetőségeket, ahol a fogyasztási javak
iránti kereslet nagyon nagy, s ezért nagy potenciált hordoz magában.

A
DTZ cseh retail ágazati vezetője szerint a terjeszkedés lassulása megfigyelhető
több bérlő esetében is, nagyon sok már elérte az ebben a térségben kielégítőnek
nevezhető állomány minimális szintjét. Részben ezért, másrészt a kínálkozó
projektek nagy számának következtében, az előbb említett körbe tartozó cégek még
alaposabban meggondolják, hogy hol nyissák meg a következő üzletüket.
Megfigyelhető még a piacon, hogy több, elsősorban a vidéki bevásárló központban
problémákkal küzdenek a kereskedők, mivel a másodlagos városok esetében az átlag
keresetek elmaradnak a Prágában tapasztalhatótól, így csökkentve a fizetőképes
keresletet.

Ugyanakkor az előbb említett tények nem jelentik az egész
szektor visszaesését, például a Burger King és a Starbucks most veti meg a lábát
Csehországban, míg más nagy piaci szereplők, mint például a Praktiker még mindig
hiányoznak az országból. A jövőben a szakemberek szerint a gasztronómiai
szektorban nagy növekedési potencia lehet.