Pécs-Bécs: milliárdos reptérfejlesztés vidéken
Vasárnap fogadta az els? menetrend szerinti járatot ? az Austrian Airlines gépét ? a pécs-pogányi nemzetközi repül?tér, s ezzel új fejezet kezd?dött a Dél-Dunántúl gazdasági és közlekedési életében.
A járatok hetente négyszer, hétfőn, szerdán, pénteken és vasárnap szállítják az utasokat Bécsből a baranyai megyeszékhelyre és vissza. Az osztrák cég mellett számos más légitársaság, vállalkozás, utazási iroda is érdeklődik a reptér nyújtotta lehetőségek iránt. Azt tervezik, hogy nyaranta innen szállítanának utasokat Horvát-, Görög-, valamint Törökországba.
A repülőtér korszerűsítését, kihasználtságának növelését az 1990-es években kezdeményezték Pécs és Baranya megye politikai, gazdasági vezetői. A beruházás első ütemében, 2003 novemberében átadták az 1,6 milliárd forintból létrehozott, 31 méter széles kifutópályát, ezzel az ország legdélibb légikikötője alkalmassá vált közepes nagyságú repülőgépek fogadására. Egy évvel később, mintegy félmilliárd forintból irányfénnyel és rádiónavigációs rendszerrel szerelték fel, hogy este, ködben, rossz látási viszonyok között, két irányból is fogadhasson 50?100 személyes sugárhajtású gépeket. Mindezt tavaly a töltőállomás üzembe helyezése, bekötőutak építése követte.
Megvalósultak olyan kevésbé látványos fejlesztések is, mint az informatikai, poggyász- és csomagkezelő, valamint a biztonsági rendszer üzembe helyezése, a jégtelenítés, a parkosítás, továbbá a kapuk felállítása is. A tulajdonosok elképzelései szerint a jövőben a kifutópályák mellé megépítenék a nagyobb forgalom kezeléséhez szükséges úgynevezett párhuzamos gurulókat, s még az ősszel 3,5 milliárd forintból megkezdődik az 58-as út Pécs?Pogány szakaszának szélesítése is.
Sármelléken a múlt héten avatták fel a kétmilliárd forintért elkészült új utasfogadó épületet. A beruházó és üzemeltető ír Cape Clear Aviation társaság az idén 80, jövőre 100 ezres forgalomra számít. Gubicza Ágoston igazgató szerint a létesítmény évente 300 ezer utas fogadására alkalmas. A nyár közepén szállhatnak fel az első gépek a szegedi regionális kereskedelmi repülőtérről ? jelentette be Dózsa Gábor, a repteret üzemeltető Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója a minap. A cég célja, hogy nyártól a légikikötő ideiglenes határnyitási joggal felruházott nyilvános kereskedelmi repülőtérként üzemelhessen, és beinduljon a kereskedelmi repülés. Középtávon a reptér évente 60 ezer utast fogadna, és az üzleti, valamint sportcélok mellett a környező kisebb légikikötők reális alternatívájaként működne.
Az első ütemként a Betonút Rt. április 20-ig elkészíti a 30 méter széles és 1185 méter hosszú betonozott kifutópályát, a hozzá kapcsolódó gurulóutat és gyeprácsos tárolót. Ez a kifutópálya ötvenfős, legfeljebb 20 tonna össztömegű gépek fogadására lesz alkalmas. A társaság elkezdte a fogadóépület tervezését, a csomagok és az utasforgalom kezeléséhez szükséges berendezések beszerzését.
A tervek szerint a jövőben a kifutópályát 45 méter szélesre és 2500 méter hosszúra bővítik. A repülőtér közel 1,5 milliárd forintos fejlesztését az önkormányzat saját forrásai mellett a regionális fejlesztési tanács 540 millió és a Csongrád megyei önkormányzat 100 millió forintos támogatása tette lehetővé. A Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal eddig 250 millió forinttal járult hozzá a beruházáshoz, az idén pedig további 130 millióval támogatja a reptér fejlesztését.
Debrecen önkormányzata eddig közel hárommilliárd forintot fordított a repülőtérre, illetve fejlesztésére. Tavaly a navigációs-fénytechnikai berendezést bővítették, a gurulóút fénytechnikáját építették ki, és megnövelték a gurulási pálya íveit. A hajdúsági légikikötő egyebek között a szlovák SkyEurope diszkont-légitársaság figyelmét is felkeltette; a cég jelenleg azt vizsgálja, mekkora az ottani vonzáskörzetben tapasztalható kereslet.
A Békés megyei önkormányzat a békéscsabai repülőtér burkolt kifutópályája és a kapcsolódó létesítmények kiépítésére az európai uniós forrásokra épülő Magyarország?Románia határon átnyúló együttműködési program révén 550,4 millió forint támogatásban részesült. Ezenfelül a területfejlesztési célelőirányzat 349,4 millió forinttal járul hozzá a projekt megvalósításához. Új, 1300 méter hosszú, 30 méter széles aszfaltburkolatú futópálya, gurulóút, üzemanyagtöltő álláshely létesül.
Az idén 75 millió forintos fejlesztést tervez a győr-péri regionális repülőtér. Az Országos Területfejlesztési Hivatal régiófejlesztési célelőirányzatából elnyert pénzből nemcsak a repülőgépek állóhelyeinek megvilágítását és egy csomagröntgen beszerzését, de a repülőtér teljes bekerítését, a repülőgépek rendszereinek földi ellenőrzéséhez és a hajtóműindításhoz elektromos energiát szolgáltató földi áramforrás beszerzését is fedezik. Emellett szó van egy automatikus meteorológiai állomás, illetve további kiszolgáló és biztonságtechnikai eszközök telepítéséről is.
Kissé távolabbi, de nagyon fontos fejlesztés a Székesfehérvár melletti Börgöndé. Ez van a legközelebb a fővároshoz, a beruházó magyar Biggeorge?s NV Rt. több év alatt logisztikai csomóponttá szeretné átalakítani a légikikötőt és környékét, de nem kizárt, hogy diszkont-légitársaságok is megtelepednek ott.