Az üzemen belüli szállítás és közlekedés baleseteinek megelőzése
Az EU-ban évente mintegy 5500 személy veszti életét halálos kimenetelű munkabaleset során, amelynek mintegy harmada az üzemen belüli szállítás és közlekedési folyamatok során következik be.
A balesetek leggyakrabban személyeket érintenek: járművel személyeknek ütközés, (pl.: tolatásnál), gázolás, járműről leesés, járműről leeső tárgy, felboruló jármű, a jármű alkatrészeinek összenyomódása miatti beszorulás, a járművel együtt történő lezuhanás. A munkabaleseteknek e fajtái körültekintő irányí¬tással és hatékony megelőző intézkedésekkel elháríthatók.
Statisztikai szempontból vizsgálva a legtöbb baleset az olyan kis- és középvállalkozásoknál (KKV) következik be, ahol kevesebb, mint 50 munkavállalót foglalkoztatnak. A jelen “TÉNYEK”-ben ismertetett információk valamennyi vállalkozásnak szólnak, ahol szállító járműveket használnak, függetlenül a cégek jellegétől vagy méretétől.
A munkáltató felelőssége
Érvényes előírások az európai irányelvekből (2):
A munkahelyekre és az építési területekre vonatkozó minimális egészségvédelmi és biztonsági követelményeket, be kell tartani. Ez különösen vonatkozik a menekülési utakra, vészkijáratokra, közlekedési utakra, a veszélyzónákra, a rakodóhelyekre, rámpákra.
A munkaeszközök biztonságáról gondoskodni kell. Ide tartozik a célszerűség, a gondos kiválasztás, a biztonsági berendezések, a biztonságos használat, a használatra vonatkozó oktatás és információ, felügyelet és karbantartás. A mobil munkaeszközökre (pl. villástargonca) különleges előírások érvényesek.
Ahol a veszélyt nem lehet megszüntetni, vagy kellő mértékben csökkenteni, a munkáltató biztonsági és egészségvédelmi jelzéseket köteles elhelyezni.
Ahol kockázat áll fenn és más módon mértéke nem csökkenthető, ott a munkáltató megfelelő egyéni védőeszközt (EVE) köteles a munkavállaló részére biztosítani (pl.: védősisak, jól láthatósági védőruha). E védőfelszereléseket kényelmesen lehessen viselni, jó állatban legyenek, további kockázatokat ne okozzanak.
A munkáltató kötelessége olyan keretkörülmények biztosítása, amely mellett a biztonsági és egészségvédelmi követelmények megtartása megvalósítható: a kockázatok becslése és megszüntetése, amelynek keretében elsőséget élveznek a kollektív műszaki védelmi intézkedések; a munkavállalókkal történő tanácskozás, megfelelő tájékoztatásuk, az utasítások kiadása, valamint az alvállalkozók koordinálása.
E minimális követelményeket a nemzeti jogszabályok tartalmazzák, amelyek további előírásokat is tartalmazhatnak.
A munkavállalók kötelezettsége az aktív együttműködés a munkáltató által meghatározott megelőző intézkedésekben, továbbá az oktatások során megismert utasítások megtartásában.
A munkavállalókkal folytatott konzultáció követelmény. A munkatársak kockázatokkal kapcsolatos ismeretei segítik a veszélyek felismerését és hatásos megelőző intézkedések megtételét.
Gyakorlati balesetmegelőzés:
Az első lépés az alapos és összehasonlítható kockázatértékelés:
A szállító járművek üzemeltetésével összefüggésben milyen veszélyek léphetnek fel pl. tolatásnál, a ki- és berakodásnál? Mi történhet és miért? Példák: lehetséges-e személy elgázolása vagy összenyomása? Rakodás közben a jármű felborulhat?
Ki a veszélyeztetett? Nem csak a jármű vezetője, illetve más munkavállaló lehet, hanem a látogatók vagy egyéb okból ott tartózkodók is!
Mekkora a valószínűsége annak, hogy egy veszélyszituáció kialakuljon,
és ez milyen súlyos következményekkel járhat? A fennálló megelőző intézkedések hatása kielégítő-e, vagy szükséges ezek szigorítása?
A prioritásokat és a meghatározott intézkedések megvalósítását sorrendbe kell állítani.
Az elvégzett kockázatbecslést rendszeres időközönként felül kell vizsgálni, különösen ott, ahol az adottságok változtak, pl.: új járművek, a közlekedési útvonalak változása stb.
A veszély elhárítási intézkedések között a kollektív műszaki védelem elsőbbséggel rendelkezik, ez lehetővé teszi a munkahely körülményeinek javításával a szállításból eredő balesetek számának csökkenését. Ahol a veszélyt teljes mértékben nem lehet kiiktatni, tiltó jelzéseket kell elhelyezni. Az alábbiakban említünk néhány olyan területet, ahol a kockázatbecslésnek és a biztonsági intézkedések magvalósításának különösen nagy jelentősége van.
Biztonságos munkahelyek és rendszerek
Ahol lehetséges, a tolatási mozgásokat célszerű kiküszöbölni a munkahely kedvező kialakításával. Ahol a tolatás nem szüntethető meg, ott műszaki megoldás alkalmazása szükséges. (tolató radar, hang és fényjelzés).
A járművek be- és kirakásához biztonságos technológiákat szükséges alkalmazni.
A járművek és a gyalogosok által használt közlekedési utakat célszerűen szükséges kiválasztani.
Lehetőség szerint a járművek és a gyalogosok közlekedési útvonalait, továbbá a közlekedési utakat a munkahelyektől szét kell választani. Ahol ez nem lehetséges, tiltó jelzéseket kell elhelyezni. A gyalogosok részére biztosítani kell azt a lehetőséget, hogy a járművek közlekedési útvonalát biztonságos körülmények között keresztezhessék. Az egyirányú közlekedés kialakítása csökkenti az összeütközés veszélyét.
A közlekedési utak feleljenek meg a rajtuk közlekedő járművek fajtájának és a forgalom nagyságának. Elegendő szélességgel rendelkezzenek, és legyenek jól karbantartottak. Az akadályokat amennyire lehetséges, el kell távolítani, vagy egyértelművé és jól láthatóvá tenni. Az éles kanyarokat lehetőleg ki kell küszöbölni. A be nem látható ívekben alkalmas pontokon tükröket kell stabilan elhelyezni.
Megfelelő biztonsági berendezéseknek kell rendelkezésre állniuk. Esetenként szükséges lehet a közlekedési irány, a megengedett sebesség, az áthaladási elsőbbség jelölésére megfelelő munkahelyi jelzés elhelyezése. Meg kell vizsgálni, szükség van-e fizikai sebességkorlátozó eszközök (“fekvő rendőr”) kialakítására. A rakodó öblök széleit és a hasonló kialakítású helyeket jól láthatóan kell jelölni, és ha lehetséges, sorompóval ellátni.
A járműveket rendszeresen karban kell tartani. Karbantartási tervek készítése kötelező. A jármű vezetőjének a műszak megkezdése előtt alapos biztonsági ellenőrzést kell végezni, pl. a lámpák, fékek működését ellenőrizni.
A járművek vezetése és munkamódszerek
Álljon rendelkezésre olyan kiválasztási eljárás és oktatási rendszer, amelyek biztosítják, hogy a vezető képes a járművének biztonságos vezetésére. A vezetőnek alaposan meg kell ismernie járműve kezelését, és a napi karbantartási műveleteket el kell végeznie. A vezető legyen egészséges, mozgás-, hallás-, és látásképességének teljes birtokában. Csak kiválasztott személyeknek, megfelelő oktatás után, a szükséges engedélyek birtokában engedhető meg a jármű vezetése.
Megvilágítást és jó beláthatóságot szükséges biztosítani az üzem területein bonyolódó közlekedéshez (a szabadban ugyan úgy, mint az építményekben). A lehetséges veszélyforrások, például az útkeresztezések, gyalogátkelők, vagy az egyéb akadályok jól láthatóak legyenek. Ha a járművek és a gyalogosok részére kijelölt közlekedési út nem választható el kellő mértékben, a járművezetőknek, illetve a gyalogosoknak jól láthatóságot biztosító egyéni védőeszköz viselése szükséges.
Járműbiztonság
Biztonságos és alkalmas járművek használhatóak. A járműveknek ki kell elégíteni a megfelelő biztonsági szabványokat, és a biztonságra vonatkozó követelményeket. A biztonságos ki- és beszállás feltételeit biztosítani kell. A jármű vezetőjét védeni kell a lezuhanó tárgyaktól, illetve a szerkezet összenyomódásából eredő kockázatok ellen. Hallható figyelmeztető jelzéseket kell adni, pl. tehergépjármű tolatásakor, vagy a jármű vészvillogójának működtetésével szükséges fokozott láthatóságot biztosítani.
Villástargoncák biztonságosabb alkalmazása
Nagyon sok munkabalesetet a villástargoncák okoznak, mindenek előtt hátrafelé közlekedésük során. Néhány elem növeli a balesetek kockázatát, ezek között az elégtelen oktatás, a nem megfelelő figyelmeztető táblák, a rossz karbantartás, az elégtelen megvilágítás a szűk tér.
Azokban az esetekben, amikor a járművek és a gyalogosok közlekedési útjának szétválasztására nincs lehetőség, a következőket vegyük figyelembe:
A járművek és a gyalogosok részére kijelölt közlekedési utat a szükséges veszélyt jelző táblákkal, és burkolati jelekkel kell ellátni.
Lehetőség szerint az út egyik oldalán a gyalogosok, míg a másik oldalán a járművek közlekedését biztosítsuk.
A keresztezéseket és átjárókat jól értelmezhető táblákkal szükséges jelölni, és ezek mind a gyalogosok mind a járművezetők számára jól láthatóak legyenek.
Ha az összeütközések veszélyét egyirányú közlekedés bevezetésével csökkenthetjük, alkalmazzuk ezt a megoldást.
Különös figyelemmel vizsgáljuk azokat a területeket, ahol a villástargonca más járművekkel ütközhet. Pl.: rakterület.
Tovább az eredeti cikkre.