Az informális kapcsolattartásra és közösségi életre alkalmas terek állnak a bérlői igények fókuszában
A nagyvállalati bérlők konvencionális bérlet helyett egyre inkább flexibilis, rövid távú és CAPEX-mentes irodabérletet keresnek. Az igények tehát megváltoztak, és ezen igények biztosítása, valamint a rugalmasság kap egyre nagyobb hangsúlyt – mondta el tapasztalatait Dr. Erdei Sándor, DBH Group alapító vezérigazgatója.
Mennyire érzi a bérlők óvatosságát a szerződési feltételeknél? Mit gondol, ez milyen mértékben tudható be az infláció és milyen mértékben a home office hatásának? Mekkora hangsúlyt kap a rugalmasság?
Azt mondanám, hogy nem a bérlők óvatossága növekedett, hanem az igényeik változtak meg, amely igényeknek a korábbi, klasszikus irodabérleti rendszer részben tudott csak megfelelni. Az egyeztetési folyamat viszont láthatóan megnőtt, nagyobb hangsúlyt kap az említett igények biztosítása és a rugalmasság. Mi azt tapasztaljuk, hogy a bizonytalan makrogazdasági környezetnek a DBH Serviced Office-ra pozitív hatásai is vannak, mert a korábbi nagyvállalati bérlők konvencionális bérlet helyett egyre inkább flexibilis, rövid távú és CAPEX-mentes irodabérletet keresnek.
Mit tapasztaltak, mennyire befolyásolják az energiaárak/üzemeltetési költségek a bérlők választását?
Az elmúlt években minden piaci szereplő – függetlenül a cége méretétől – a saját bőrén tapasztalta a bizonytalanságot, amit az energiahordozók megléte és piaci ára váltott ki. Csak ez az egy szegmens nagy mértékben fordította az irodakeresők figyelmét az energiatakarékosabb épületek felé.
Tapasztalja-e, hogy az irodát keresők inkább közösségi térnek, mint munkavégzésre alkalmas iroda helyiségeket keresnek?
Teljes mértékben. Erre a trendre alapozva alakítottunk ki új, Váci úti centerünket, a DBH Flexspace H2O-t, ahol két ’corporate café’ szolgálja az ügyfelek informális kapcsolattartását és közösségi életét.
Mit gondol, azok a cégek, akik számára fontos az energiahatékonyság és a rugalmasság, találnak az igényeiknek megfelelő irodát?
A DBH Serviced Office portfóliója pontosan ezt az igényt fedi le. Biztosak vagyunk benne, hogy a Skanska által fejlesztett H2Offices mindhárom üteme hamar tele lesz az ESG-szempontokat és rugalmasságot kereső bérlőkkel.
Milyen marketing eszközökkel ad választ az új kihívásokra?
Mi abban a szerencsésnek mondható helyzetben vagyunk, hogy az általunk elképzelt és professzionálisan megvalósított modellt a közelmúltban tapasztalt gazdasági változások, és a korábbi COVID-járvány előtt kialakítottuk, és azóta is bővítjük, pozícionáljuk a bérlők igényei szerint. A fenntarthatóság, az ésszerű gazdálkodás a teljes DBH cégcsoport filozófiájának a része évtizedek óta, így nem kellett hirtelen alkalmazkodnunk a megváltozott piaci igényekhez, viszont megerősítést nyertünk az eddigi munkánkban.