Vitézy: fővárosi tervek

A jelek szerint a II. kerület továbbra is elutasítja a budai villamosvonalak összekapcsolását. Ezért egyeztetést kezdeményezett a Budapesti Közlekedési Központ vezetője és a főpolgármester-helyettes a kerületi polgármesterrel. Több milliárd forint uniós pénzt használnának fel a beruházáshoz, és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség március végéig adott határidőt a megállapodásra.

Vitézy Dávid az InfoRádió Aréna című műsorában emellett beszélt arról is, hogy mikor kezdhet működni a budapesti kerékpárkölcsönző, lesz-e időalapú jegyrendszer, és lecserélik-e idén a BKV kiöregedett buszait.
 

Talán nem mindenki tudja, mit takar a budai fonódó villamosvonalak terve. A Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója magyarázatként elmondta: nagyon fontos fejlesztésről van szó, amellyel az Óbudától a Margit hídig közlekedő 17-es villamost kötnék össze a dél-budai villamosvonalakkal két irányban. A villamos egyrészt a Margit körúton a Moszkva teret, illetve a Déli pályaudvart érintve, az Alkotás, majd a Villányi úton a Móricz Zsigmond körtérig járna. Másrészt egy új szakaszon “átbújna” a Margit híd alatt, elérné a Batthyány teret, majd menne tovább a Duna parton a Gellért teret érintve a Kelenföldi pályaudvarig, vagy a Fehérvári útig.

Erről zajlik egy elmérgesedett vita a fővárosi önkormányzat és a II. kerület között. Talán az igazolja a főváros igazát – indokolta Vitézy Dávid -, hogy a terv mellett áll ki a III. kerület polgármestere, valamint olyan civil szervezetek is, mint például a Greenpeace, a Levegő Munkacsoport, a kerékpáros klubok. A II. kerület legfőbb ellenérve az, hogy csökken a közúti kapacitás a Margit híd budai hídfője alatt, ahol ma a felújítás miatt négy sáv húzódik.

Ha nem születik megállapodás, akkor két lehetőség van. Az egyik, hogy nem valósul meg a budai fonódó villamosprojekt, és az erre szánt ötmilliárd forint uniós forrást a főváros elveszti. Ez azonban számunkra nem elfogadható, mert a dugódíj bevezetéséhez, a város közlekedésfejlesztéséhez, Buda átjárhatóságához nagyon fontos lenne ez az összeköttetés – jelentette ki Vitézy Dávid.

A Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója hozzátette: a Fővárosi Közgyűlés egyhangúan, politikai vita nélkül kiállt a terv mellett. A testület úgy döntött, hogy a szükséges jogi lépéseket meg kell tenni, és ezek között fölvetődhet a kisajátítás lehetősége is. Március 31-ig kell dönteni, jóllehet a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek van rá módja, hogy a határidőt kitolja. Ehhez azonban látnia kell agaranciát arra, hogy a villamosprojektre szánt uniós pénzt 2013-g lehívják.

Ha fel tudjuk mutatni a II. kerület hozzájárulását, ami elhárítja az akadályt a projekt útjából, illetve ha azt tudjuk mondani, hogy van más megoldás, akkor reménykedhetünk abban, hogy az NFÜ belátó lesz, és még ad időt – vélekedett a BKK vezetője.

Vitézy Dávid szerint, habár most nem úgy tűnik, hogy a II. kerületi polgármester meggondolná magát, ő is nyilván találkozik azokkal a lakossági véleményekkel, amelyek támogatják ezt a projektet. Emellett a II. kerületből is nagyon sok jelzés jut el a BKK-hoz arról, hogy szükség van a villamosfejlesztésre.

Talán ez jobb belátásra bírhatja a II. kerület polgármesterét – vélte a vezérigazgató. De ha mégsem, akkor a főpolgármester által erre a feladatra kijelölt György István főpolgármester-helyettessel közösen újabb tárgyalást kezdeményeznek, hogy meggyőzzék Láng Zsoltot. Mert, miként a BKK vezetője hangsúlyozta, a város érdeke az, hogy megállapodás szülessen.

Arról, hogy a Fidesz magasabb szintjeit nem veszik-e igénybe a szintén fideszes II. kerületi polgármester meggyőzéshez, Vitézy Dávid úgy vélekedett: ebben az ügyben neki a szakmai érvek helytállóságának ellenőrzése a feladata, a politika pedig a főváros vezetőire tartozik.

Bubi, buszcsere és idő alapú jegyek

Vitézy Dávid a műsorban beszélt a fővárosi kerékpárkölcsönző rendszer várható bevezetéséről is. Elmondta, hogy a Bubiként emlegetett projekt már elő van készítve, de az uniós források igénybevételének lehetőségei még nem tisztázottak, a fővárosnak pedig nincs pénze a megvalósításra.

A budapesti buszcsere programról a BKK vezetője úgy nyilatkozott, hogy az még az idén elindulhat. A cserére érett járművek száma ezeregyszáz körül lehet.

Azt nem ígérte Vitézy Dávid, hogy egy éven belül valamennyit újra váltják, de Tarlós István terve az, hogy a buszvonalakat versenyeztetnék. A BKK, mint megrendelő felügyelné a forgalomirányítást, a tarifarendszert és a menetrendet. Így el lehetne érni, hogy az említett területek egységesek maradnának, de a vonalak üzemeltetésére megtalálhatnák a legolcsóbb és legjobb minőségű szolgáltatót – fejtette ki a vezérigazgató.

Az elővárosi közlekedés finanszírozásának kérdéséről Vitézy Dávid elmondta: van egy forgatókönyv, amely a kormány támogatói szerepvállalását olyan konstrukcióhoz köti, amelyben a Budapesti Közlekedési Központban az állam is tulajdont szerez. Ezzel a pénzügyi háttérrel a BKK hatáskört kaphatna az agglomeráció közlekedésének megszervezésében is.

Az idő alapú menetjegyek várható bevezetéséről a vezérigazgató úgy nyilatkozott: erre akkor nyílik mód, ha már lecserélték az összes régi jegykezelőt. Ezért is állították le a lyukasztókra kiírt tendert.

Hozzátette: itt a lehetőség, hogy a negyven év lemaradást ne az Európában már tíz éve elavult rendszerrel hidaljuk át, hanem a legmodernebbel. Ennek érdekében már föl is vették a kapcsolatot más városok közlekedésszervezőivel, hogy információkat gyűjtsenek.

További szempont még, hogy az új jegyrendszer legyen egységes a vasútival és az elővárosi közlekedési eszközökön használtakkal. A munka már elkezdődött, és elemi érdek az új rendszer bevezetése, mert így egyebek mellett csökkenthető lesz a bliccelők száma – jegyezte meg Vitézy Dávid.