Új lehetőségek a nyugat-magyarországi logisztika terén

Régi álmok valósulhatnak meg a GySEV legújabb, és példás gyorsasággal kivitelezett fejlesztésének hála. Mint közismert, a nyugat-magyarországi vasúti cég az utóbbi tíz évben tudatosan terjeszkedett déli irányba, Szombathely – Szentgotthárd felé. Ez a fejlesztés látványos megnyilvánulása a GySEV tudatos tervezésének, és hatékony menedzselésének.

Tegnap végérévenyesen áram alá helyezték a teljes Sopron – Szombathely – Szentgotthárd vasútvonalat, ezzel pedig a teljes GYSEV hálózat villamosított vasúttá vált. A valódi jelentősége azonban ennél jóval több. A GySEV fejlesztésének hála immáron valódi alternatívát tud nyújtani az emelkedőkkel teletűzdelt, és túlterhelt osztrák semmeringi pályával szemben, így akár közép-európai szinten is jelentős szereplő lehet a vasúttársaság a logisztika területén.

Az utóbbi évek fejlesztései között párját ritkitó módon a felújítás során ezúttal nem jelentett hátrányt a magyar háttér, így abban magyar tőkéből, magyar fő és alvállalkozók működtek közre. A GySEV 2006-ban vette át a MÁV-tól az egyébként veszteségesen üzemelő Szentgotthárd – Szombathely vonalat, amelyet aztán rögvest el is kezdett felújítani, és villamosítani. A korábban elkészült Szombathely – Sopron vonallal együtt így elkészült a teljes egészében villamosított, immáron 80 km/h sebességre alkalmas pályaszakasz.

A bővítést és a felújítást a GySEV történetének legnagyobb vállalkozásának nevezve a GySEV vezérigazgatója, Dávid Ilona kitért a beruházás költégeire is, melynek 85 százalékát az EU Kohéziós Alapja biztosította, összköltsége pedig mindössze 50 milliárd forint volt. A felújítást a hazai gyakorlatban példátlan módon teljes egészében közvetlenül irányította a GySEV, így a hosszú áttételi láncolat kiküszöbölésével sikerült lefaragni a költségeket. A bevont alvállalkozók vagy állami, vagy magyar vállalkozói háttérrel, és nagy tapasztalattal rendelkeznek a vasúti villamosítás területén.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy az észak – déli transzport útvonalak túlterheltsége miatt mekkora jelentősége van ennek az Adriai-tenger felé vezető korridornak. Ha vasúttársaság reményei valóra válnak, akkor Nyugat-Magyarországon végleg véget ér a vasfüggöny korszaka, és sikerül az országrészt bekapcsolni a nemzetközi szállítási vérkeringésbe.


Bazsó Bálint