M0: Brüsszel felfüggeszti a nagyprojekt jóváhagyását?
Felfüggeszti az Európai Unió a fővárost elkerülő M0-s déli, M1-es és M5-ös közötti szektorának szélesítését magábafoglaló nagyprojekt jóváhagyását az Index információi szerint.
Brüsszeltől az egyik közbeszerzési eljárásban vesztes Porr Építési Kft. kért vizsgálatot a tender miatt. Érdemi lépés addig azonban nem várható az uniótól, amíg a közbeszerzés jogi procedúrája itthon véget nem ér.
A nagyprojekt jóváhagyási eljárását ezennel felfüggesztjük – egyebek mellett ezt tartalmazza a Brüsszelben november 9-i keltezéssel írt, az Index birtokába jutott levél, mely az M0-s déli, az M1-es és M5-ös közötti szakaszának szélesítési projektjéről szól. A Jean-Marie Seyler, az Európai Bizottság regionális politikáért felelős igazgatója által aláírt, Szalóki Flóriánnak, az NFÜ Közlekedési operatív program irányító hatósága vezetőjének küldött levél arra is felhívja a figyelmet, hogy ha nem biztosítható egy beruházás költséghatékonysága, akkor vagy új tendert kell kiírni, vagy a nagyprojektből ki kell venni az építkezés költségeinek egy részét.
Kell a jóváhagyás
A fővárost elkerülő út déli részét három fázisban szélesítenék a mostani kétszer kétsávosról kétszer háromsáv plusz leállósávosra úgy, hogy részben a meglévő útpálya mellé építenek másikat, részben pedig új nyomvonalon készül út. A beruházást európai uniós támogatással tervezi megvalósítani hazánk, a Közlekedési operatív program (Közop) egyik nagyprojektjeként az unió a költségek 85 százalékát fedezné. Mivel a teljes beruházás értéke meghaladja az 50 millió eurót, ez nagyprojektnek számít, amihez brüsszeli jóváhagyásra van szükség – Seyler levele szerint most ezt a jóváhagyási folyamatot függesztették fel.
A három szakaszra három kivitelezési eljárást írt ki az állami sztrádaberuházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. A háromból csak az elsőként, amely még áprilisban lezárult nem volt baj, aszerint a Colas Hungária szélesítheti az M1-es és az M6-os közötti 6,6 kilométert 10,9 milliárd forintért. A meglévő útpálya mellett, attól északra épülő új aszfaltcsíknak 2011 közepére kell elkészülnie.
A második eredményhirdetésen az 51-es főút és az M5-ös gyáli csomópontja közötti 6 kilométeres, kétszer háromsávos új útszakasz kivitelezőjét nevezték meg júniusban. Itt azért kell új útszakaszt építeni, mert a körgyűrű déli és keleti szakasza – a kettő átadása között eltelt több mint tíz év miatt – eltérő helyen csatlakozik be az M5-ösbe: a déli szektor a főváros határában, a keleti a már említett csomópontban.
Azt a tendert a Betonút tulajdonosához kötődő Euroaszfalt vezette, többek között a Vegyépszer két cége, a hídépítő Mahíd 2000 és a W-Mix alkotta konzorcium nyerte 9,747 milliárd forintos ajánlattal. Az a tender már nem volt sima ügy: a legkedvezőbb ajánlatot benyújtó Sedesa-Szeviép-konzorciumot kizárták, így az a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult. Bár a KDB végül elutasította a jogorvoslati kérelmet, a procedúra csaknem kéthónapos csúszást eredményezett.
Hónapok óta eldöntetlen
Az igazi harc azonban a leghosszabb, ráadásul két Duna-hidat is magába foglaló, így legdrágább szakaszért folyt – és folyik most is. Az M6-os és az 51-es főút közötti, lényegében a Csepel-szigeten átívelő szakaszra kiírt tendert első körben a Porr nyerte nettó 28,339 milliárd forintos ajánlattal. Mint arról többször beszámoltunk, a verseny további két résztvevője, a Nemzetközi Vegyépszer Zrt., valamint egy, a NIF által kizárt, az A-Híd Építő Zrt.-vezette, a Közgép Zrt.-t, a Strabag-MML Kft.-t, a Magyar Aszfalt Kft.-t, valamint a Colas Hungária Kft.-t tömörítő M0 déli ág II. konzorcium a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult.
A KDB szeptember végén egy olyan határozatot hozott, amely teljesen átírta a tender eredményét: a kizárt konzorciumot visszahozta a versenybe, a másik két pályázót kizárta, a Nemzetközi Vegyépszer kérelmét elutasította, a NIF-et 5 millió forintra büntette, és a tender újbóli értékelésére kötelezte. Ezt követően jelentette be a Porr, hogy a KDB döntése miatt brüsszeli vizsgálatot kér, mivel a kizárását alaptalannak és diszkriminatívnak tarja.
A NIF időközben, a KDB előírásainak megfelelően lefolytatta az így immár egyszereplős tender értékelését, és október végén győztesnek hirdette ki az A-Híd Építő Zrt.-vezette konzorciumot (amely egyébként nettó 34,87 milliárdos árat ajánlott). Azonban a NIF ezúttal sem tudott szerződést kötni, ugyanis a Porr ez ellen a megismételt értékelés ellen kért jogorvoslatot – a brüsszeli levéltől függetlenül – a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. A KDB a jogorvoslati kérelem befogadása után ismét megtiltotta a NIF-nek a szerződéskötést, és az ügyben újabb tárgyalást tűzött ki; ezt november 17-én, azaz kedden tartják.
Csak egy gesztus?
A felfüggesztésről szóló értesítés valójában egy udvarias gesztus, Brüsszel addig nem tesz érdemi lépéseket, míg a hazai közbeszerzési procedúra véget nem ér, a KDB vagy később a bíróság végleges döntést nem hoz – kommentálta az ügyet egy, az uniós döntéshozatali mechanizmust és az EU-s támogatással megvalósuló beruházásokat ismerő forrás. A szakértő szerint a Porr lépése jogi értelemben nem releváns, Brüsszeltől jogi értelemben nem várhatja, hogy beavatkozzon a közbeszerzési folyamatba, bár nyomásgyakorlásra jó lehet a lépés. Már csak azért is, mivel a teljes déli szektor szélesítése egy beruházásnak számít, a nagyprojekt esetleges elutasítása, de a jóváhagyási eljárás felfüggesztésével ennek meglebegtetése is a teljes építkezés finanszírozását bizonytalanná teheti. Nem kevés pénzről van szó: a 85 százalékos uniós szerepvállalás több mint 41 milliárd forintot jelent (a három tender összesített költségeivel, a vitatott eljárásban a kedvezőbb árú, Porr-féle ajánlattal számolva).