Lengyelországban jelentősen visszafogják az útépítéseket

A lengyel kormány jelentős mértékben visszafogja az autópályák és gyorsforgalmi utak építését, készülve a 2014-2020 közötti EU-költségvetés radikális kiadáscsökkentésére – jelentette kedden a Gazeta Wyborcza című lengyel lap.

Az idén januárban elfogadott korábbi kormányprogram 2015-ig 1500 kilométer autópálya és hozzávetőleg ugyanennyi gyorsforgalmi út építését irányozta elő. Mindez 63,3 milliárd zlotyba került volna (1 zloty=kb. 68 forint).
    
Még ez is csepp lenne a tengerben – írta a lap. Az infrastrukturális minisztérium közlekedésfejlesztési stratégiája szerint a fejletlen úthálózat okozta veszteségek a GDP 0,4 százalékáról 0,9 százalékára nőttek 2000-2009 között Lengyelországban, az emiatt elmaradó beruházások pedig évente tízegynéhány milliárd zlotyra rúgnak.
    
Ennek ellenére visszafogják az útépítéseket: 2014-2020 között a kormány csak 616 kilométer gyorsforgalmi út építését tervezi 45 milliárd zloty értékben. A 2012-es labdarúgó Európa-bajnokságra kiépíteni tervezett, Krakkóba és Gdanskba vezető S7-es gyorsforgalmi út 2020-ra készül el, a német határig vezető A18-as autópálya az új ütemterv szerint pedig csak 2023-ra lesz kész. Nem közölték, hogy mikor adják át a Varsótól a fehérorosz határig vezető A2-es autópálya 120 kilométeres szakaszát, amelyet a lengyel országos utak és autópályák főigazgatósága (GDDKiA) újabban PPP-konstrukcióban szeretne megépíteni.
    
A módosított program szerint épülő autópályák és gyorsforgalmi utak összértéke nem haladja meg a 60 milliárd zlotyt. A kormány arra számít, hogy jövőre ugyanannyi pénzt – 40 milliárd zlotyt – kap az uniós költségvetésből útépítésre, mint az idén.
    
Az útépítési program módosítása azt jelenti, hogy az EU-büdzsé hét éve alatt a lengyel kormány kevesebb pénzt költ útépítésre, mint a következő három évben.