Kifelé tart-e a válságból a hazai szállodapiac?

A KSH közelmúltban kiadott gyorsjelentésének adatai szerint idei év első tíz hónapjában 8 százalékkal 14,3 millió fölé nőtt a szállodai vendégéjszakák száma, a négycsillagos kategóriában különösen kiugró, több mint 17 százalék volt a növekedés az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest. A szállodapiaci fejlesztők egyelőre mégis kivárnak: alig indul új fejlesztés az országban. Az okokról, a következő év problémáiról, lehetőségeiről ad képet a BDO Magyarország alábbi összegzése.

A kedvező trendek ellenére a befektetők továbbra is óvatosak a szállodapiacon, mivel a jövedelmezőség tekintetében továbbra is magas kockázatokat látnak – magyarázza Hegedűs Attila, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezetője. – A szobák bruttó átlagára (14 700 forint) az első tíz hónapban mindössze 3,5 százalékkal múlta felül a tavalyi szintet, az árak a válságot követő zuhanás után jelenleg még mindig csak a 2007-es szintre tudtak visszakapaszkodni. Ráadásul a kereslet hosszú távú fenntartható fejlődését a nemzetközi piacok továbbra is fennálló bizonytalansága továbbra is kiszámíthatatlanná teszi.”

 

A szállodapiaci keresletnek időszakos lökést adhatnak a 2012. év végén lejáró SZÉP Kártyában még „bennragadt” milliárdok, melyekre már több hotel is attraktív csomagokat dolgozott ki, lehetővé téve azt is, hogy az idén kifizetett voucherek 2013-ban is felhasználhatók legyenek.

 

A hazai szállodapiac fejlődését a következő két-három évben az általános gazdasági folyamatok mellett a következő tényezők befolyásolják majd:

  • Mikor jelenik meg a piacon a rég várt, több ezer fő befogadóképességű budapesti konferenciaközpont?
  • A következő idegenforgalmi szezonokban milyen új légitársaságokat sikerül Magyarországra csábítani a MALÉV csődje után keletkezett, és továbbra is fennálló űr kitöltésére?
  • Milyen hatékonyan tud Magyarország és Budapest megjelenni a nemzetközi turizmusmarketing terén?
  • Össze tudnak-e fogni a szállodák annak érdekében, hogy véget érjen az ár-érték arány mélyrepülése?
  • A nemzetközi trendeknek megfelelően végre Magyarországon is kifullad-e a kuponőrület, amely véget vet a hosszú távon rendkívül kártékony a piaci alulárazásnak?

 

Az elmúlt három évben nyíltak ugyan új szállodák, ezek azonban még a válság kitörése előtt indított, jórészt EU-forrásokból részfinanszírozott projektek voltak. 2012 folyamán már mindössze 4-5 hotel nyílik Budapesten (ezekre példa a Buddha Bar és a Park Inn), és a néhány érdekesebb kivételtől eltekintve (pl. a győri ETO Park)vidéken is jelentősen visszaestek a fejlesztések. A következő évben sem várható jelentősebb kínálatbővülés, egy-két  szállodanyitástól eltekintve (jövőre nyit például a kecskeméti Four Points by Sheraton) markáns kínálatbővülés nem várható. Ez nemcsak a kereslet visszafogottságának, hanem a banki finanszírozás drasztikus lelassulásának,  pontosabban szinte teljes elapadásának is az eredménye.

 

A piac azonban nem fagyott be teljesen, és megfelelő minőséggel és jó elhelyezkedéssel jelenleg is lehet sikeres projekteket indítani. Budapestnek, mint nemzetközi célpontnak továbbra is kiemelkedő az elfogadottsága, miközben a vidéki helyszíneken főként a wellness iránti, jórészt belföldi érdeklődés biztosít jelenleg is növekvő keresletet.

 

A vendégszám és a szobaárak visszaesése elmúlt években komoly mélységekbe lökte a szállodák bruttó működési eredményét (GOP): Budapesten a korábban 45 százalék feletti szint 35-40 százalék közé, míg vidéken a korábbi 35 százalék feletti átlagérték 25-28 százalék közé zuhant. Mindez komoly racionalizálási lépésekkel még biztosíthatta volna az eredményességet, ám a svájci frank árfolyamának megugrásával járó extra kötelezettségek a komolyabb hitelaránnyal rendelkező hotelek számára már kitermelhetetlennek bizonyultak.

 

 

2013-ban várhatóan további hotelek kerülnek majd banki kézbe az elégtelen hitel-visszafizetési mutatók miatt, akik jobb megoldás híján profi üzemeltető cégekkel igyekeznek majd a hatékony működést biztosítani. Emellett továbbra is számíthatunk arra, hogy néhány létesítmény bezárja kapuit.

 

„A szálloda, mint ingatlan ugyanakkor egy rossz piaci környezetben is képes hozamot és folyamatos cash flow-t produkálni – hangsúlyozza Hegedűs Attila. – A szezonalitás ugyan hullámzó bevételi trendet eredményez, de hatékony üzemeltetési politikával és céltudatos, az online jelenlétre is maximálisan építő értékesítési tevékenységgel a kedvező idegenforgalmi trendek további erősödése nyomán a szállodai befektetéseket újra az ingatlanpiac sikeres szegmenseként tarthatják majd számon.”