Ismét fellendülhet a termékfejlesztés a biztosítói szektorban

Az adóterheknek, a célcsoportok romló vagyoni helyzetének és a kilátástalanságnak a hatását csak új termékek életre hívásával tudja kiküszöbölni a biztosítói szakma – állítja dr. Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője.

ntenzív termékfejlesztési időszakot jósol az előttünk álló évekre dr. Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője. Véleménye szerint az elmúlt másfél év olyan kihívások elé állította a biztosítási szakmát, de tágabb értelemben véve a teljes pénzügyi szektort, amihez a jelenlegi termékportfoliók nem illeszkednek optimálisan. Egyfelől a társaságokra és termékeikre kirótt adóterhek, másfelől az elvonásokkal sújtott, pénzügyileg kifeszített ügyfelek késztetik innovációra a szektort.

A kilencvenes évek közepétől egészen a válság előtti évekig újabb és újabb termékkonstrukciók jelentek meg a hazai piacon. „Részint a piaci edukáció előrehaladásával debütálhattak azok a konstrukciók, amik külföldön már sikeresek voltak, illetve az ügyfelek anyagi helyzetének javulásával érdemes volt beindítani őket a magyar piacon.” – meséli Vass Gábor.

A termékek újabb és újabb hulláma között akadtak persze olyanok is, amelyek korábbi generációk vadhajtásaira adtak választ, leváltva azokat, vagy a gyökeresen megváltozó környezeti feltételekhez igazodtak paraméterezésüket tekintve. Példaként említhetők a befektetési életbiztosításokkal kombinált lakáshitelek, ahol a kockázatosnak bizonyuló befektetési lábon garantált hozamú biztosítások jelentek meg, beépítve a nemzetközi tapasztalatokat, így elkerülve azt a csődhullámot, ami például Nagy-Britanniát sújtotta alig egy évtizeddel ezelőtt.

 

A változatosság gyönyörködtet

 

A szolgáltatások, a fedezhető kockázatok terén is komoly evolúció játszódott le: míg a kilencvenes években egyik lakásbiztosítás alig különbözött a másiktól, addig 2000 után erős differenciálódás és választékbővülés ment végbe. „A választható extrák sora egy idő után már olyan hosszú volt, hogy a biztosítók jobbnak látták csomagokat képezni belőlük, és ezzel segíteni a választást, igazodva az általánosan kategorizálható igényekhez.” – meséli Vass Gábor. Kerti bútor, csőtörés, gyorsszolgálat, dísznövények, megromló ételek, családtagjaink &aac ute;ltal másoknak okozott károk, biciklik… mindezek nem szerepeltek korábban a választható fedezetek listáján.

Az előttünk álló változásokat jól jelzi, hogy a lakásbiztosítások piacán már el is indult egy újragombolási folyamat, ennek a termékkategóriának a legnagyobb biztosítói intenzív ügyféllátogatásba kezdtek, és még ha olcsóbban is, de újrakötik meglévő ügyfeleikkel a szerződéseket. „Fontos a lojalitás megőrzése és kihasználása. A már házon belül tudható ügyfél mindennél fontosabb, hiszen friss ügyfél megszerzése borzasztó nehézkes, vagy csak költséges marketinggel és árengedményekkel lenne lehetséges, erre pedig jelenleg nem feltétlenül tudnak vállalkozni a biztosítók.” &nda sh; vélekedik Vass Gábor. A nem-élet biztosítások körében a leegyszerűsített, „fapadosabb” konstrukciók kialakítása folyik, a minimális biztonságot kínáló, de még éppen megengedhető kiadással járó termékek körében látható leginkább élénkülés.

 

Kilátástalanság ellen is véd

 

A szakértő szerint az életbiztosításoknál idővel elmosódik a határ a biztosítási jellegűek és a hagyományos életbiztosítások között. „Sokkal nehezebb helyzetben van ma az, akinek meg kell jósolnia, hogy megengedhet-e magának egy 10-15 éves elköteleződést. Elriasztó hatással van mindenkire, hogy ha időközben fel kell törnie egy befektetést, akkor elvesztheti kamatait, márpedig erre jelenleg sokkal nagyobb az esély a borús jövőkép miatt.” – mutat rá Vass Gábor. Nem meglepő tehát, hogy a biztosítók egyre több életbiztosításnál enyhítenek ezeken a feltételeken, illetve az életbiztosításokba beépítenek egy túlélési j&a acute;radékot, ezzel közelebb hozva azokat a befektetési típusúakhoz. Népszerű a termékfejlesztők körében a bónuszok beépítése, mellyel a már említett lojalitásmegőrzés a cél: a néhány éves állományok lemorzsolódását hivatott ez megfékezni. Fontos érv ugyanakkor az is, például egy egészségbiztosítás esetében, hogy két azonos életkorú ember közül sokkal kedvezőbbek a díjai annak, aki régebben kötötte a biztosítását. Emiatt nem is szerencsés felmondani a szerződést, mert később újrakötve sokkal drágább lesz. Márpedig azzal egyre inkább tisztába kerülnek az ügyfelek, hogy előzetes me gtakarítások nélkül nagyon kilátástalan lehet az öregkor: leginkább a nyugdíj hiánya, és a növekvő egészségügyi kiadások foglalkoztatják az ügyfeleket, ezen a területen jósol leginkább termékkínálat bővülést Vass Gábor.

Fontos szerep jut a jövőben az adatbányászati, illetve CRM megoldásoknak is: az ügyfeleket legjobban ismerő biztosítók sokkal céltudatosabban tudnak fejleszteni, és jobb eséllyel is találják meg az igényeket, és a vásárlóképes kört. „Szinte biztos vagyok benne, hogy az a néhány tízezres kör, aki továbbra is fenntartotta kötelező nyugdíjpénztári tagságát, hamarosan kedvező ajánlatokkal fog találkozni a csoporton belüli biztosítójától: nyilván ők sokkal tudatosabb öngondoskodók, és pénzügyi ismereteik terén is jobban állnak, mint az átlag ügyfélprofil.” – vélekedik Vass Gábor.