Folytatódik a mélygarázsprogram
Újabb mélygarázst építtet, a Szent István térire pedig bérlőt vagy vevőt keres Belváros-Lipótváros önkormányzata. Egyre több kerület rejtené a föld alá a parkoló autókat, ám a működési konstrukciót gondosan kell megválasztani, mert a már üzemelő, de veszteséges mélygarázsoktól nehéz megszabadulni.
Egyetlen ajánlat sem érkezett arra a napokban lezárult kétfordulós nemzetközi pályázatra, amelyben Belváros-Lipótváros önkormányzata üzemeltetőt keres a Szent István téri Mélygarázsra. Ez nem az első kudarca a kerületnek ebben az ügyben – most próbálták harmadszor eladni a létesítményt -, pedig a 2003-ban átadott automata rendszerű parkoló hozzáértők kezében kincsesbánya lehetne – nyilatkozta lapunknak korábban Steiner Pál. Az V. kerület polgármestere elismerte: egy mélygarázs üzemeltetése nem tartozik az önkormányzat hagyományos feladatai közé, a városrész előző vezetése alatt kialakított konstrukció szerencsétlen megoldás, saját üzemeltetésben ezért nem sikerült nyereségessé tenni a létesítményt. A veszteséget mostanra sikerült a garázs jelenlegi vezetőjének ledolgoznia, ám az üzemeltetés még így is éppen csak nullszaldós. Az ötszintes, 404 férőhelyes felszín alatti parkolót három évvel ezelőtt adták át, de a próbaüzemet és a későbbi működést is folyamatos műszaki problémák akadályozták, ráadásul minden hibához a kivitelező német cég szakembereit kellett riasztani. A gondok mostanra sem szűntek meg teljesen, ám a mélygarázs jelenlegi üzemeltetői beszerezték, s maguk cserélik a leggyakrabban meghibásodó alkatrészeket.
A teljesen automata rendszerű parkoló naponta átlagosan hatvan százalékos kihasználtsággal üzemel, ez csaknem a tízszerese az alig két évvel ezelőttinek. A létesítmény vezetője egy újdonsággal, a Parkolj és bringázz tovább akcióval is népszerűsítené a felszín alatti parkolást.
A képviselőtestület azonban úgy döntött, a kerület jobban járna, ha értő kezekbe adná a létesítményt, vagyis eladná az 1 milliárd 41 millió forintot érő üzletrészét vagy tíz évre szóló bérleti szerződést kötne az üzemeltetésre. A pályázatokat augusztus 7-ig kellett benyújtani, ketten meg is vásárolták a kiírást, de ajánlatot senki nem adott be.
Nagyobb volt az érdeklődés az ugyancsak most zárult József nádor téri mélygarázs pályázata iránt, amelyet azonban nem eladna, hanem most építtetne a kerület. Heten érdeklődtek, s végül három ajánlat érkezett. A helyszínre – pontosabban a tér alá – a kerület csaknem 8 ezer négyzetméter alapterületen 459 férőhelyes mélygarázst tervezett, az építés- és az üzemeltetés jogára keres megfelelő hazai vagy külföldi vállalkozót nyilvános, kétfordulós pályázaton. A beérkezett három ajánlatot harminc napon belül bírálják el.
Jó néhány fővárosi kerület gondolkodik a belvárosihoz hasonlóan: felszín alá rejtené az autókat, hogy legalább a parkoló járművek ne nehezítsék a közlekedést. Még a peremkerületi városrészekben is – például a XV. kerületben – tervezik föld alatti garázsok kialakítását, igaz ezek többnyire nem az átutazóknak, hanem a helyben élők és dolgozóknak a gondjait enyhítené. Így vannak ezzel az I. kerületben is, ahol hamarosan a budai Vár Krisztinaváros felé eső oldalán, a várfal alatt meghúzódó Csikós udvarban kezdődik a felszín alatti garázs építése. Igaz, itt nem elsősorban a helyiek, hanem a látogatók járműveinek, s később – igény szerint – a turistabuszoknak lesz helyük.
Szakértők úgy vélik, annak ellenére, hogy a mélygarázs az egyik legkorszerűbb és legkényelmesebb parkolási mód, hazánkban még mindig nem elég népszerű. Igaz, a legkorszerűbb föld alatti garázsokat kivéve – mint például az automata rendszerű Szent István téri vagy az ugyancsak újnak számító Szabadság téri létesítmény – a hazaiak többsége a nemzetközi gyakorlathoz képest kényelmetlenül szűk és barátságtalan. Érdekes tapasztalat azonban az is, hogy miközben újak létesítésére viszonylag könnyű befektetőt találni, a már működőre nincs vevő. Példa erre a Bazilika mélygarázs, amely kincses bánya lehetne egy hozzáértő kezében, mégsem akad rá egyelőre még üzemeltető sem.
Hatszáz férőhellyel háromszintes mélygarázs épül a IX. kerületben is. A parkoló felett nyolc szinten, összesen csaknem 50 ezer négyzetméteren korszerű irodaház emelkedik majd egy korábbi BKV karbantartótelep helyén a Millenniumi Városközpont – Nemzeti Színház, Művészetek Palotája – közvetlen szomszédságában, a Haller utca és a Soroksári út kereszteződésében. A Haller Kert irodaházat a szokásostól eltérően nem több lépcsőben, hanem egyszerre adják át, várhatóan 2008 harmadik negyedévére. A beruházó, az AIG/Lincoln részt vesz a kerületi járdarekonstrukcióban is, a négy utca által közrefogott közterületet térburkolattal borítja, a fásítási program keretében pedig több mint 100 fát ültet az épület közelében. A mélygarázs elsősorban a házban dolgozók járműveinek elhelyezésére szolgál majd, ezzel is javít – de legalábbis nem ront – a környék parkolási helyzetén.