A jövedéki adó mértéke miatt veszélybe kerül a bioetanol-gyártás

A bioetanol jövedéki adójának literenként 40 forintban történő megállapítására a jövedéki adótörvényhez benyújtott módosító javaslat elfogadása ellehetetleníti a magyarországi bioetanol-gyártást és forgalmazást Magyar Bioetanol Szövetség szerint.

Az egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló javaslatban eredetileg áfa nélkül 12 forint szerepelt, de  Aradszki András (KDNP) képviselő június 21-én benyújtott módosító indítványa már 40 forintra emelné azt. Áfával együtt ez literenként 50 forintot jelentene az eddigi adómentességgel szemben.
    
A szövetség közleménye szerint a legnagyobb bioetanol-tartalmú üzemanyag, az E85-ös a jelenlegi adókedvezmény mellett átlagosan 280 forint literenként, míg a 95-ös motorbenziné 370 forint. Az alacsonyabb energiatartalom miatt a bioüzemanyagból ugyan 20 százalékkal többet kell felhasználni, de így is 10 százalék megtakarítást jelent a bioüzemanyagot használó autósoknak.
    
A túlzott mértékű adó a Magyar Bioetanol Szövetség szerint elsősorban kis- és középvállalkozásokat lehetetlenítene el és  mintegy 30 ezer munkahelyet érint. Ugyanakkor nehezíti az Európai Unió által 2020-ig kitűzött 10 százalékos megújuló arány elérését az üzemanyagok forgalmazásban.
    
A szövetség közleménye hangsúlyozza, hogy Magyarországon minden évben jelentős kukoricafelesleg marad, ehhez teremt felvevő piacot a bioetanol-gyártás. Az uniós célkitűzések ugyanakkor jelentős exportpiaci potenciált is jelentenek. A Magyar Bioetanol Szövetség szerint az “idő sürget, hiszen a bioetanol elsősorban ebben az évtizedben jelent kitörési lehetőséget Magyarország számára”.
    
Aradszki András a módosító javaslatban túlzott támogatással  indokolta az áfával együtt 50 forintos literenkénti jövedéki adót. A képviselő szerint túlzott állami támogatás lenne a 12 forint jövedéki adómérték a hosszú idő óta magas üzemanyagárak miatt.  
    
A képviselő az indoklásban emlékeztetett arra, hogy az E85-ös üzemanyag jövedéki adóztatásának kedvezménye az Európai Bizottság szerint állami támogatásnak minősül és az nem vezethet az E85-ös üzemanyag túlzott támogatásához. Az Európai Bizottság határozata szerint az adózási kedvezmény nem haladhatja meg a bioetanol előállítási költsége és a benzin piaci ára közötti különbséget. A képviselő hivatkozik arra, hogy a benzin fogyasztói ára 2006-ban, az E85-ös jövedéki adómentességének jóváhagyásának időpontjában 272,6 forint volt literenként és jelenleg 375-385 forint, ugyanakkor az E85-ös alapanyagát jelentő bioetanol meghatározó európai jegyzésára ebben az időszakban nem változott.
    
Aradszki András az indoklásban felhívta a figyelmet arra, hogy ha az Európai Bizottság túlkompenzálást állapítana meg, akkor a bioetanol-gyártóknak literenként 120 forintot plusz a kamatokat kellene visszafizetniük.